A Contextualized Spiral Approach for Teaching Programming in IT Vocational Secondary Education
DOI:
https://doi.org/10.14210/jcthink.v2.n1.p81Palavras-chave:
Contextualized learning, Computational thinking, Programming, Spiral learningResumo
INTRODUCTION: Brazilian vocational high school education in Computing faces problems such as course failure and dropout, plus dropout from the programs, factors that directly contribute to the deficit of such professionals. OBJECTIVE: Â This paper reports an experience of a contextualized and spiral approach carried out with students of the technical program in Informatics. METHOD: The approach aims to facilitate learning and motivate students through the tools JES and PPlay, and the Python language. RESULTS: Learned lessons suggest the adequacy of Python as first language, and of contextualized activities, context reuse and challenges as factors contributing to motivation and learning. CONCLUSION: The use of contexts, languages and environments in sequential and spiral blocks fosters a more active posture of students regarding learning activities.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista;
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).