The influence of time pressure on the intention to visit the destinations of Aracaju/SE and Salvador/BA

Autores

DOI:

https://doi.org/10.14210/at.v8i1.18878

Resumo

The aim of this study is to evaluate the influence of time pressure on tourists or visitors interested in visiting the destinations of Aracaju/Sergipe (SE) and Salvador/Bahia (BA), when accessing information about tourist attractions. To achieve the proposed objective, a quantitative study was carried out using the experimental method, considering two situations. In Situation 1, the participants were asked to use TripAdvisor for five minutes, to look for information about attractions. In Situation 2, they were asked to access a specially developed and customized application, without any  time limit. To carry out the experiment, a scale of “intention to visit the destination” was elaborated and validated, considering the motivational variables of the model proposed by Swarbrooke & Horner (2016) and Schwartz’s (1994) theory of basic values. Two hundred fifteen interviews were conducted in the city of Aracaju and two hundred forty in the city of Salvador,  considering a non-probabilistic sample. It was observed that for the participants in Aracaju, tourist attractions related to the Value Hedonism were influenced by time pressure. For the participants in Salvador, the variables that stood out were the Values Tradition and Security.

Biografia do Autor

Taís Alexandre Antunes Paes, Universidade Federal de Sergipe

Apresenta doutorado pelo Núcleo de Pós-graduação em Administração da UFBA - DINTER/UFBA/UFS (2020); Mestre em Gestão Organizacional pelo PPGA / UFPB (2011). Possui graduação em Bacharelado em Turismo pela Universidade Federal da Paraíba (2007). Professora do Departamento de Turismo da Universidade Federal de Sergipe.

Rodrigo Ladeira, Universidade Federal da Bahia

Possui doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (2000) e doutorado sanduiche - Vanderbilt University (1999). Cursou seu Pós doutorado na New York University, New York, de agosto de 2014 a julho de 2015, por um ano, tendo também estudado na University of Haway at Manoa por três meses em 2015. Atualmente é Professor Associado III da Universidade Federal da Bahia

Maria Teresa Grimaldi Larocca, Universidade Federal da Bahia

Possui doutorado pelo Núcleo de Pós-graduação em Administração da UFBA (2021). Mestrado em Administração pela PUC-SP (2004). Pós-graduação em Marketing pela ESPM-SP (2000) e especialização em marketing pela Università Commerciale Luigi Bocconi, Milan (1993). Membro do Grupo de pesquisa em Marketing da Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Esdras Matheus Matias, Universidade Federal da Paraíba

Pós-doutorando em Política Científica e Tecnológica (DPCT) do Instituto de Geociências (IG) da Universidade Estadual de Campinas (2022). Doutorado em Ambiente & Sociedade pelo IFCH/Nepam/Unicamp (2017).  Professor do Departamento de Turismo e Hotelaria (DTH) do Centro de Comunicação, Turismo e Artes (CCTA) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

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Publicado

2023-04-25

Edição

Seção

Edição Especial - Turismo no Nordeste