A Systematic Literature Review on relationships between Computational Thinking and Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.14210/jcthink.v2.n1.p23Keywords:
Computational thinking, Mathematics, Systematic Literature ReviewAbstract
Uma melhor compreensão das relações entre o Pensamento Computacional e disciplinas já presentes no currículo da educação básica pode contribuir para a identificação de possíveis benefícios educacionais. Dessa forma, este artigo apresenta uma Revisão Sistemática da Literatura (RSL), incluindo 59 estudos publicados em língua inglesa entre 2006 e 2015 que apresentam atividades didáticas desenvolvendo o Pensamento Computacional e competências, habilidades ou conteúdos da Matemática. Vários tópicos matemáticos são desenvolvidos, com predominância da Álgebra, Cálculo e habilidades cognitivas de alto nível. Verifica-se ainda, nos últimos dois anos, um aumento do desenvolvimento de experiências na educação básica e um maior rigor metodológico na avaliação dos efeitos de aprendizagem. Por outro lado, se apresenta uma carência de estudos relacionados à Modelagem Matemática e à formação de professores.Downloads
Published
2018-11-21
Issue
Section
Invited Papers
License
Authors Who publish in this magazine agree to the following conditions:
- Authors keep their copyrights and Grant the journal the publication rights, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, allowing the work sharing with its author’s recognition and publication in this journal.
- Authors have the authorization to take on additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work published in this journal (ex.: publish in an institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and first publication in this journal.
- Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their works online (in institutional repositories or in their own web page) in any moment after the editorial process, since it may generate productive altering, as well as increasing the impact and quotation of the published work (See The Free Access Effect).