Using Scratch to Support Programming Fundamentals
DOI:
https://doi.org/10.14210/ijcthink.v1.n1.p68Palavras-chave:
Programming Fundamentals, Scratch Programming, Programming LearningResumo
INTRODUCTION: Courses related to the Programming Fundamentals usually have high failure rates. Several initiatives have emerged to address this issue. Among these activities, digital game programming stands out as a promising alternative considering that it is related to a context which is familiar and motivating to students. OBJECTIVE: To design and implement a game design workshop aimed at supporting a Programming Fundamentals discipline. METHOD: The workshop was composed of 12 sessions, and the Scratch programming environment was used. Activities were inspired by Problem-Based Learning and constructionist principles. The code of 24 final projects was analyzed by using a previously defined metric, and retention rates were compared to the level of attendance to the workshop sessions. RESULTS: The results obtained show that students who had high attendance to the workshop also presented high approval rates in the discipline. Additionally, the codes analyzed indicated the development of skills related to Computational Thinking at a high level. CONCLUSIONS: The use of this didactic strategy complemented with the use of Scratch facilitated the development of competencies necessary for programming and also motivated first-year students.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista;
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).