INTERNATIONALIZATION OF BRAZILIAN COMPANIES FOR ANGOLA: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES

Authors

  • Tiago Grégoire de Souza Pinheiro Escola Superior de Propaganda e Marketing de São Paulo (ESPM)
  • Felipe Mendes Borini Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP)
  • Rafael Morais Pereira Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP)

DOI:

https://doi.org/10.14210/alcance.v24n1.p081-096

Keywords:

Internationalization of companies. Competitive advantages of the firm (FSA). State.

Abstract

The objective of this article is to analyze whether companies that plan to explore institutional vacuums in Angola, using their competitive advantages, are being supported by the State. Theories of institutional gaps, firm specific advantages (FSA) and the role of the state in the internationalization of companies were adopted. The study sample consisted of interviews with twelve experts in Brazil-Angola relations. The results of the study indicate that the Brazilian companies seeking to form relations with Angola to have well-defined competitive advantage and, in most cases, go to that African country with the aim of exploring local institutional gaps. However, according to the perception of the actors involved, Brazilian companies that are going there for this purpose, taking advantage of their competitive advantages, are not being effectively supported by the Brazilian state. The findings also indicate that for businesses to succeed in Angola, it is essential to build partnerships with local actors such as entrepreneurs and, in particular, the government.

Author Biographies

Tiago Grégoire de Souza Pinheiro, Escola Superior de Propaganda e Marketing de São Paulo (ESPM)

Mestre em Gestão Internacional pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM/SP) Bacharel em Administração de Empresas pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM/SP)

Felipe Mendes Borini, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP)

Professor do Programa de Doutorado e Mestrado em Gestão Internacional (PMDGI) da ESPM. Professor da Universidade de São Paulo (FEA/USP) na área de Administração Geral. Co-Editor da Revista RAI - Revista de Administração e Inovação. Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo (FEA/USP) (2008). Mestre em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP) (2004) e graduado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP).

Rafael Morais Pereira, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP)

Mestrando em Administração na Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP) Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Published

2017-05-11

Issue

Section

Article