LEVEL OF IMPLEMENTATION AND REACH OF KNOWLEDGE MANAGEMENT PRACTICES IN THE TECHNOLOGICAL AND FUNCTIONAL BASE OF AN EDUCATIONAL ORGANIZATION

Authors

  • Juliana de Cássia Bento UniCesumar - Universidade Centro Universitário Cesumar , Brasil;
  • Arthur Gualberto Bacelar da Cuz Urpia UniCesumar - Universidade Centro Universitário Cesumar, ICETI – Instituto Cesumar de Ciência, Inovação e Tecnologia, Brasil.
  • Flávio Bortolozzi UniCesumar - Universidade Centro Universitário Cesumar; ICETI – Instituto Cesumar de Ciência, Inovação e Tecnologia Brasil
  • Ely Mitie Massuda UniCesumar - Universidade Centro Universitário Cesumar, ICETI – Instituto Cesumar de Ciência, Inovação e Tecnologia, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.14210/alcance.v24n2.p243-257

Keywords:

Educational organizations. Diagnostic knowledge management. Knowledge management practices.

Abstract

The study analyzes the knowledge management practices related to the technological and functional base in a private higher education institution. The research is exploratory and descriptive, with a quantitative approach, based on a single case study. The data collection instrument was a survey developed by the Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada [Institute for Research in Applied Economics] was used, which identifies the level of implementation and reach of the knowledge management practices and actions in the institution. It was applied to seventeen undergraduate course coordinators in the distance education modality. The results indicate that both the implementation stage and the level of reach of the practices related to the technological and functional base in the organization studied are still incipient. We concluded that the IHE has a low level of maturity in terms of Knowledge Management integration in its activities related to the technological and functional base, which prevents it from obtaining competitive advantage.

Author Biographies

Juliana de Cássia Bento, UniCesumar - Universidade Centro Universitário Cesumar , Brasil;

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento nas Organizações, Unicesumar, Maringá-PR

Arthur Gualberto Bacelar da Cuz Urpia, UniCesumar - Universidade Centro Universitário Cesumar, ICETI – Instituto Cesumar de Ciência, Inovação e Tecnologia, Brasil.

Doutor em Economia; Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento nas Organizações

Flávio Bortolozzi, UniCesumar - Universidade Centro Universitário Cesumar; ICETI – Instituto Cesumar de Ciência, Inovação e Tecnologia Brasil

Doutor em Engenharia de Sistemas Informática; Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento nas Organizações e do Programa de Pós Graduação em Promoção da Saúde.

Ely Mitie Massuda, UniCesumar - Universidade Centro Universitário Cesumar, ICETI – Instituto Cesumar de Ciência, Inovação e Tecnologia, Brasil.

Doutora em História Econômica; Docente permanente do Programa de Gestão do Conhecimento nas Organizações e do Programa de Pós-Graduação em Promoção da Saúde.

Published

2017-08-11

Issue

Section

Article