THE PRE-INSTITUTIONALIZATION PHASE OF THE EXCHANGE STUDENT SUPPORT PROGRAM (PAI) AND THE BARRIERS TO ITS ACHIEVEMENT

Authors

  • Italo Cavalcante Aguiar Universidade Federal do Ceará
  • Barbara Sampaio de Menezes Universidade Federal do Ceará
  • Bruno de Souza Lessa Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Augusto Cezar de Aquino Cabral Universidade Federal do Ceará
  • Sandra Maria dos Santos Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.14210/alcance.v25n3(Set/Dez).p315-329

Keywords:

Institutionalization, Internationalization, Students.

Abstract

The Exchange students Support Program (PAI) belongs to the Faculty of Economics, Administration, Actuarial and Accounting (FEAAC) of the Federal University of Ceará (UFC) and aims to help and guide international academic mobility students in the UFC during their first Moments in Fortaleza, providing support, and encouraging the exchange of experiences between the exchange students and the regular students of UFC. This study aims to analyze the factors that configure the program in the pre-institutionalization phase, according to the model of Tolbert and Zucker (1999). The following specific criteria were established: i) to verify the evolution of the determining factors in the verification of the pre-institutionalization phase of the program over the three years; ii) to identify the obstacles to progress in the objectification phase and iii) to verify the factors that contribute to the objectification phase of the program. This research has a qualitative approach. Regarding the outcomes, it is exploratory, and in relation to means, it is descriptive, with field and document research. The data collected was analyzed using Bardinn‘s (2016) content analysis. The research contributes with a deepening of the process of institutionalization of support for foreign students at a Brazilian University, a subject with little dissemination or exploration in the national research so far. It is concluded that there was an evolution of the factors that determined the pre-institutionalization phase of the program. It was observed that one of the main factors that poses obstacles in the objectification phase of the program is the lack of a physical structure, and that one of the Factors that contribute to the objectification phase is monitoring through comparison with the support for foreign students offered by other Brazilian or foreign universities. In terms of limitations of the research, the number of interviewees was small, and future research, a suggestion would be to investigate the perceptions of teachers, civil servants and managers on the subject.

Author Biographies

Italo Cavalcante Aguiar, Universidade Federal do Ceará

Mestre em Administração e Controladoria pelo Programa de Pós-Graduação em Administração e Controladoria (PPAC) da Universidade Federal do Ceará. Foi o iniciador e atua como coordenador de atividades do Programa de Apoio ao Intercambista (PAI) da Universidade Federal do Ceará. É proficiente na língua inglesa, possuindo certificação TOEFL IBT e TOEFL ITP. Foi bolsista do programa EUBRANEX na Universidade Técnica de Munique. Interessa-se pelos temas: Internacionalização, Competências Interculturais, Institucionalização, Suporte a estudantes estrangeiros e brasileiros. Tem experiência na área de Administração, Internacionalização, Tradução e Competências Interculturais.

Barbara Sampaio de Menezes, Universidade Federal do Ceará

Mestrado em Administração e Controladoria pelo Programa de Pós-Graduação em Administração e Controladoria (PPAC) da Universidade Federal do Ceará (UFC), Área de Concentração: Gestão Organizacional - Linha de Pesquisa: Organizações, Estratégia e Sustentabilidade. Graduada em Administração de Empresas pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora do Centro Universitário Católica de Quixadá - Unicatólica e Professora Substituta da Universidade Federal do Ceará - Campus Quixadá. Tem interesse na área de Administração com ênfase em Estudos Organizacionais, Inovação, Marketing, Economia Criativa e Empreendedorismo.

Bruno de Souza Lessa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Aluno de doutorado no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGA - UFRGS). Mestre em Administração e Controladoria pelo Programa de Pós-Graduação em Administração e Controladoria (PPAC) da Universidade Federal do Ceará. Graduado em História pela Universidade Federal do Ceará. Atua desde 2003 como professor de Inglês, possuindo também experiência no ensino de História. Tem experiência em vários níveis da Educação Básica, desde a Educação Infantil ao Ensino Médio. Foi coordenador-bolsista do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA), coordenou turmas de Educação de Jovens e Adultos (EJA) em assentamentos localizados em cinco diferentes municípios no Ceará. É proficiente na língua inglesa, possuindo certificações como TOEFL, TOEIC, Cambridge-ESOL, BULATS, IELTS e ECPE-Michigan. Interessa-se pelos temas: Empreendedorismo (Social), Inovação (Social), Educação, Sustentabilidade, Economia Solidária, Gestão Pública.

Augusto Cezar de Aquino Cabral, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Administração pela Universidade de Fortaleza (1988), mestrado em Administração pela Universidade Estadual do Ceará (1996), mestrado em Educational Administration and Supervision - University of New Hampshire (1991) e doutorado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001). Atualmente, é Associado II da Universidade Federal do Ceará, onde atua no Programa de Pós-Graduaçao em Administraçao e Controladoria (PPAC), principalmente nos campos dos estudos organizacionais e da gestao de pessoas.

Sandra Maria dos Santos, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Ceará (1978), mestrado em Economia pela Universidade Federal do Ceará (1989) e doutorado em Economia pela Universidade Federal de Pernambuco (1998). Professor associado Faculdade de Economia, Administração, Atuaria e Contabilidade/FEAAC, da Universidade Federal do Ceará/UFC, atuando na graduação e pós graduação (Programa de Pós Graduação em Administração e Controladoria/PPAC). Atualmente é vice- diretor da FEAAC/UFC . Tem experiência na área de Economia, com ênfase em Organização Industrial e Estudos organizacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: estratégia, competitividade, economia criativa, controladoria e gestão .

Published

2019-02-28

Issue

Section

Article