SOCIAL MEDIA AND HAPPINESS: PERSPECTIVES BASED ON TRAVEL EXPERIENCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/alcance.v27n1(Jan/Abr).p33-46

Keywords:

Social Media. Travel Experience. Happiness.

Abstract

There is a continual search to understand the role of social networks in people's lives and what the intensity of their use represents. When it comes to travel, there have been studies about the sharing of travelers’ experiences on the Internet, e.g., those of Ek Styvén and Foster (2018), Jadhav et al. (2018), Sedera et al. (2017), Sigala (2016), Bilgihan et al. (2016), Munar and Jacobsen (2014), and studies on how travel contributes to raising self-esteem and happiness, e.g., those of Olague de La Cruz, Flores Villanueva and Garza Villegas (2017), McCabe and Johnson (2013) and Abou-Zeid and Ben-Akiva (2012). The present study aims to understand the relationship between happiness and the use of social networks in travel experiences. It was a descriptive survey, using a quantitative approach. The survey was carried out with people who had traveled for tourism purposes in the past two years. An analysis of 411 valid response to a structured questionnaire was used, seeking to identify a relationship between happiness, travel experience and social media. Finally, it was observed that the use of social networks influences the sharing of travel experiences, just as satisfaction with the most recent trip also influences the traveler’s satisfaction with life and happiness.

Author Biographies

Samara Jane Effting Vieira, Universidade do Vale do Itajaí - Univali

Bolsista CAPES da Universidade do Vale do Itajaí no Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado em Turismo e Hotelaria. Possui pós-graduação em Marketing Criativo (2018) pela Univali e graduação em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda (2013) pela Fundação Universidade Regional de Blumenau - FURB.

Fabrícia Durieux Zucco, Universidade do Vale do Itajaí - Univali e Universidade Regional de Blumenau - Furb

Doutora em Administração pela Universidade Nove de Julho (Uninove), Mestre em Administração, Pós-Graduada em Gerenciamento de Marketing e Bacharel em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Universidade Regional de Blumenau - Furb. Professora titular da Univali e da Furb.

Luiz Carlos da Silva Flores, Universidade do Vale do Itajaí - Univali

Pós-doutor pela Universidade do Algarve (Portugal) na área do Turismo, Doutor em Engenharia de Produção, Mestre em Administração e Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Professor titular da Univali.

Christian Daniel Falaster, Universidade Regional de Blumenau - Furb

Doutor e Mestre em Administração pela Universidade Nove de Julho (Uninove), Bacharel em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Universidade Regional de Blumenau - Furb. Professor titular da Furb.

Published

2020-03-24

Issue

Section

Article