CONTINUING EDUCATION IN A FULL-TIME SCHOOL: NOTES ON A CASE STUDY

Authors

  • Elisangela da Silva Bernado Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO
  • Katia Regina Teixeira Vasconcellos Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v17n4.p744-760

Keywords:

Teacher Training, Continuing education, Full-time education.

Abstract

The article offers the opportunity to reflect on the training of teachers working in a school which provides full-time education for the first five years of primary level and on whether such training is sufficient to provide teachers with a more complete training with their attendance at courses, lectures and training meetings, continuing training in service offered, thus, we will bring some notes on how these professionals perceive changes in their pedagogical practice. As the main issue, we highlight: how does the continuing education offered by the municipal education system change (or not) the teacher's practice? Nineteen teachers from a municipal school, located in the city of Niterói, Rio de Janeiro, have participated in the qualitative study. With regard to the research tools for gathering information, we used questionnaires with closed and open questions and semi-structured interviews, as well as observation of spaces (school and Municipal Education Foundation) to try to link policy and the teachers training practice, proposing a theoretical reflection and prioritizing a qualitative analysis. In almost its entirety, the participants reported that their initial training was insufficient to perform their function. Here we notice the need for exchanges and formative spaces that strengthen teachers to value their knowledge developed through their daily practices.

Author Biographies

Elisangela da Silva Bernado, Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

Pós-Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutora  e Mestre em Ciências Humanas/Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Professora Adjunta do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) na Linha de Pesquisa "Políticas, História e Cultura em Educação". Pesquisadora do Núcleo de Estudos – Tempos, Espaços e Educação Integral (NEEPHI/UNIRIO). Coordenadora do Grupo de Pesquisa "Políticas, Gestão e Financiamento em Educação". Jovem Cientista do Nosso Estado da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ). E-mail: efelisberto@yahoo.com.br

Katia Regina Teixeira Vasconcellos, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Docente no Município de Niterói- RJ. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa "Políticas, Gestão e Financiamento em Educação". 

Published

2017-12-13