CHILDHOODS AND BOXES: PANDORA HOPE

Authors

  • Denise Marcos Bussoletti Universidade Federal de Pelotas
  • Daniela da Cruz Schneider Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v12n3.p299-307

Keywords:

Art. Childhood. Appearance Vulgarizing.

Abstract

This article investigates childhood from an allegorical perspective, through a work carried out in the context of the discipline of Art with children in the 5th grade of a municipal school, located in the periphery of the city of Pelotas. The work searched for similarities between Medieval Art and Contemporary Art, exploring a new language for artistic expression: interference in an everyday object, which takes on another function. Art! The support object for the proposal was a shoebox. This work also promoted a refl ection with (and through) the children, on the trivialization of appearance, and the search of standards in something external, as suggestions for referencing choices. In an attempt to summarize this work, we propose a reading through an approach to the concept of childhood as critic of culture, a “Pandora Childhood”, in which the boxes produced by the children revel not only our problems, but perhaps also our hopes.

Author Biographies

Denise Marcos Bussoletti, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas. Coordena na Especialização em Educação da UFPel o Núcleo de Infância e Cultura: Imagem, Poética e Alteridade. Coordena na Graduação e Pós-graduação o Núcleo de Arte, Linguagem e Subjetividade(NALS).

Daniela da Cruz Schneider, Universidade Federal de Pelotas

Licenciada em Arte, pela UFPel, pós-graduanda do Curso de Especialização em Educação, da UFPel, Núcleo de Infância e Cultura: Imagem, Poética e Alteridade. Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação da UFPel. Professora da Rede Municipal de Ensino da cidade de Pelotas - RS

Published

2012-11-06

Issue

Section

Articles