VIDEO POEMS OF GARCIA LORCA: LITERATURE AS AESTHETIC EXPERIENCE OF SELF AND THE OTHER IN DISTANCE EDUCATION

Authors

  • Fabrícia Teixeira Borges Universidade Tiradentes - UNIT-SE
  • Andrea Cristina Versuti Universidade Tiradentes - UNIT-SE
  • Angélica de Fátima Piovesan Universidade Tiradentes - UNIT-SE

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v12n3.p341-349

Keywords:

Art. Aesthetic. Identity. Teacher. Distance learning.

Abstract

This article presents a study on the construction of teachers’ identity based on the aesthetic experience of literature in distance education. For this purpose, we analyze the self-dialogic and aesthetic process of creating a set of Garcia Lorca’s video poems, by a teacher (DOM). In this process, we look at the specifi cs of cyberculture and the audiovisual language and hypertext considered by the teacher in the aesthetic construction of self, and how this impacts both the student and the teacher, promoting the meeting of the two. In the video poem, the teacher presents art and also becomes an art representation. We conclude, in this study that the aesthetic construction of self occurs systematically, organized by the context and interactions of the virtual learning environment (VLA) in which it operates. We understand identity as a set of positions organized in a semiotic way, as an aesthetic of self that is shaped by interaction with others.

Author Biographies

Fabrícia Teixeira Borges, Universidade Tiradentes - UNIT-SE

Doutora em Psicologia pela UNB (2006), Membro docente do programa de pós graduação stricto sensu em Educação da UNIT, lider do grupo de pesquisa "Educação, Cultura e Desenvolvimento Humano".

Andrea Cristina Versuti, Universidade Tiradentes - UNIT-SE

Possui graduação em Ciencias Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (1997), Mestrado em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas (2000) e Doutorado em Educação com ênfase em Ciência e Tecnologia pela Universidade Estadual de Campinas (2007). Atualmente é Professora PPG PLI do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes - UNIT - em Aracaju, Sergipe, na linha de Educação e Comunicação, onde desenvolve pesquisa sobre Narrativas Transmídias e EAD. Atua também como membro do Comitê Científico desta Universidade.

Angélica de Fátima Piovesan, Universidade Tiradentes - UNIT-SE

Mestranda em Educação, UNIT, Aracaju, SE, bolsista PROSUP-CAPES. Pós-graduada em Docência e Tutoria em EAD, UNIT, SE. Integrante de Grupo de Pesquisa ECDH. Graduada em Tecnologia em Processamento de Dados pela Faculdade de Economia e Processamento de Dados de Foz do Iguaçu-Pr, FEPI (1996). Graduada em Psicologia pela Universidade Tiradentes, Aracaju, SE.

Published

2012-11-06

Issue

Section

Articles