TRAINING IN ART/CULTURE: LEVERAGING EDUCATIONAL PRACTICES FOR CHILDREN

Authors

  • Silvia Sell Duarte Pillotto Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE
  • Letícia Ribas Diefenthaeler Bohn Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE
  • Patrícia Kricheldorf Hermes de Araújo Sociedade Educacional de Joinville - SOCIESC.

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v14n1.p62-79

Keywords:

Childhood, Continuing Education, Culture.

Abstract

The research presented here analyzes the impact of professional development, focusing on heritage education for professionals working in children’s education, as the sense of belonging is essential in the construction of identities. A qualitative approach was used in this study, with emphasis on action research, as this is an investigation that links research and extension, dialogues, and possible changes in practices, both for teachers of children’s education and for researchers. One of the gaps identified in the survey is the sense of not belonging to this heritage in the field of children’s education, given that this theme is not part of the curricula of most schools, or of the lives of the professionals working in this context. Therefore, the project “Heritage Education for Children”, directed at public schools, is based on studies about heritage education and formal and nonformal education. It is also based on aesthetic experiences, leading the group to take a different look at the curriculum, especially for connections with non-formal education and its spaces. Some authors were important in the research trajectory, such as Flick (2004) and Thiollent (2011) on the methodological aspects; Sarmento (2004) on issues concerning children; Formosinho (2002) and Gasque & Costa (2003) in relation to professional development, and Magalhães (2000) and Hall (2000) in the field of culture. The research therefore sought to articulate the construction of identities and the sense of belonging with the pedagogical actions, indicating some changes in the attitudes of these professionals. The final results showed the idea that knowing/participating and experiencing the spaces of heritage can make a difference in educational practices.

Author Biographies

Silvia Sell Duarte Pillotto, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Pós-Doutora no Instituto Estudos da Criança - IEC na Universidade do MINHO - UMINHO, Braga/Portugal em 2007/2008. Doutora em Engenharia de Produção (Gestão da Qualidade) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2003); Mestre em Educação (Currículo) pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (1997) Especialista em Fundamentos Estéticos para a Arte na Educação pela Faculdade de Artes do Paraná (1992); Graduada em Educação Artística - Habilitação Artes Plásticas pela Universidade para o Desenvolvimento do Estado de Santa Catarina - UDESC (1983) Professora titular nos cursos de Artes Visuais e Pedagogia na Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE e nos Programas de Pós-Graduação - Mestrado em Educação e Patrimônio Cultural e Sociedade; Pesquisadora e coordenadora de Núcleo de Pesquisa, possui experiência nas áreas de Artes, Gestão, Currículo, Avaliação e Arte/Educação. Avaliadora do INEP, atua nos seguintes níveis da educação: educação superior e pós-graduação. Autora de vários livros publicados, desenvolve formação continuada e consultoria nas áreas citadas.

Letícia Ribas Diefenthaeler Bohn, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Possui graduação em História pela Universidade da Região de Joinville (2004) e mestrado em Patrimônio Cultural e Sociedade pela Universidade da Região de Joinville (2010). Atualmente é professora dos Cursos de Design, Artes visuais e Letras da Universidade da Região de Joinville. Tem experiência na área de História, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, antropologia, sociologia, currículos e ações comunitárias

Patrícia Kricheldorf Hermes de Araújo, Sociedade Educacional de Joinville - SOCIESC.

Mestre em Patrimônio Cultural e Sociedade pela Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE; Pós-graduada em Língua e Gramática da Língua Portuguesa pelo Centro Universitário de Jaraguá do Sul - UNERJ; Gaduada em Letras - Licenciatura dupla - Port.Ingl.pela Universidade da Região de Joinville-UNIVILLE; Pesquisadora no NUPAE, Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação, na UNIVILLE; Professora de Inglês e Português na SOCIESC.

Published

2014-06-06

Issue

Section

Articles