ORGANIZATIONAL CULTURE AND LEARNING: EXPLORING RELATIONS IN A PUBLIC ORGANIZATION

Authors

  • Gédson Mário Borges Dal Forno Universidade Federal de Santa Maria
  • Jefferson Menezes de Oliveira Universidade Federal de Santa Maria
  • Vania de Fátima Barros Estivalete Universidade Federal de Santa Maria
  • Felipe Martins Müller Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.14210/alcance.v25n3(Set/Dez).p330-348

Keywords:

Culture, Learning, Organizational Behavior, Public Organizations.

Abstract

The objective of this study was to identify the relationships between organizational culture and organizational learning, from the perspective of employees of a federal educational institution located in the South of Brazil. This descriptive study was conducted through a survey. The results identified the factors commonly adopted by the civil servants regarding organizational culture, the factors that potentiate and impede organizational learning, and, finally, the relationship between the factors of these constructs. The study of correlations between the constructs led us to identify the existence of associations between most of its factors, with significant positive relations being predominant, revealing an interweaving between the themes.

Author Biographies

Gédson Mário Borges Dal Forno, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Santa Maria (1977), especialização em Sistemas de Computação pela Universidade Federal de Santa Maria (1989) e mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria (2007). Atualmente, é professor da Universidade Federal de Santa Maria e Doutorando em Administração no PPGA da UFSM.

Jefferson Menezes de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria

Possui Graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Especialização em Gestão Pública pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Mestrado em Gestão de Organizações Públicas pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente, cursa Doutorado em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria (PPGA/UFSM), na linha de pesquisa Gestão de Pessoas e Comportamento Organizacional.

Vania de Fátima Barros Estivalete, Universidade Federal de Santa Maria

Possui Graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (1986) , Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria (1997), Doutorado em Agronegócios pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007), Pós-doutorado em Sociologia Econômica das Organizações no SOCIUS - Centro de Investigação em Sociologia Económica e das Organizações no ISEG - Instituto Superior de Economia e Gestão da Universidade de Lisboa-Portugal (2015). Professora do Departamento de Ciências Administrativas da UFSM.

Felipe Martins Müller, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Santa Maria (1987), mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de Campinas (1990) e doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de Campinas (1993). Fez um estágio Doutoral no Centre de Recherche sur les Transports- CRT em Montreal - Canadá (1991-1992). Atualmente, é professor da Universidade Federal de Santa Maria.

Published

2019-02-28

Issue

Section

Article