FAITH IN UNICORNS: SACRALIZATION AND REDEMPTIVE DISCOURSES ON THE SYMBOLIC WORLD OF STARTUPS IN LIGHT OF WEBER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/alcance.v29n3(Set/Dez).p375-386

Keywords:

Redemptive entrepreneurship, Charismatic leadership, Entrepreneurial spirit, Startups

Abstract

Objective. The aim of this essay is to explore some of the symbolic configurations invested on startups. Specifically, we seek to (i) rescue the fundamental bases of Weberian perspectives and socio-historical conceptions about capitalism and entrepreneurship in order to metaphorically (ii) analyze the pursuit of a particular ethos guided by symbolic markers about the world of startups, taking as contextual reference the current discourses of the redemptive entrepreneurship current that supposedly pair with some of Weber's observations.

Design/method/perspective. The Weberian approach opens our eyes to new possibilities for understanding startups, especially by supposing that the discussions held about these organizations in these disciplines seem to be crossed by the construction of prophetic and messianic narratives around the social role of startups and the lives of CEOs, this being a perspective little explored by academia.

Results. We highlight that (i) not everything is as perfect as it seems to be in the world of startups, even though this current advocates actions that try to reflect more of the divine goodness and the creation of an atmosphere of constant celebration, victorious practices, and a transforming fraternity; (ii) the concepts of the current linked to redemptive entrepreneurship are close to Weberian observations; and, finally, (iii) the suspicion that other symbolic configurations may be incorporated in the discourses of the agents integrating innovation ecosystems. Originalidade/valor.  This essay lies in the fact that we have managed to think of startups as a social phenomenon from the Weberian approach.

Author Biographies

Eduardo Carneiro Lima, Universidade de Lisboa

Doutorando em Sociologia pelo Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa (OpenSoc), com foco nas startups e ecossistemas de inovação; mestre em Administração pela Universidade Estadual do Ceará, com período sanduíche cursado em São Paulo na FGV/SP e foco em carreiras e novas profissões; pós graduado em Marketing pelo Instituto Cotemar; e graduado em Administração pela Universidade Federal do Ceará. Pesquisador do Grupo Integra Saberes sobre Trabalho, Organizações e Gestão na UECE.

Vitor Sergio Ferreira, Universidade de Lisboa

Vitor Sérgio Ferreira é sociólogo. Atualmente é investigador auxiliar e docente a nível pós-graduado no Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa (ICS-ULisboa). Depois de terminar a licenciatura em Sociologia (1995) e a pós-graduação em Comunicação, Cultura e Tecnologias da Informação (1998), conclui o doutoramento em Sociologia em 2006, na especialidade de Sociologia da Comunicação, Cultura e Educação. A sua formação foi realizada no ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL).

Ytallo Franco Souza, Universidade de Lisboa

Doutorando em Sociologia pelo Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa (OpenSoc), Mestre em Sociologia e Antropologia pela Universidade Federal do Pará (2019) e graduado em Ciências Sociais pela Universidade da Amazônia (2015). Atualmente é Professor de Sociologia - Secretaria da Educação do Estado do Ceará. Tem experiência na área de Antropologia, Sociologia e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Identidades culturais, Festas, Sociabilidades e Ensino.

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Published

2023-04-14

Issue

Section

Article