INSTITUTIONAL LOGICS IN THE ORGANIZATIONAL FIELD OF CONTEMPORARY CIRCUS: AN MULTI-SITE ETHNOGRAPHY IN THE CONTEXTS OF BRAZIL AND CANADA

Authors

  • Josiane Silva de Oliveira Professora Adjunta do Departamento de Administração da Universidade Estadual de Maringá/UEM
  • Cristiane Marques de Mello Professora da Faculdade Integrado de Campo Mourão

DOI:

https://doi.org/10.14210/alcance.v23n4(Out-Dez).p475-494

Keywords:

Institutional Logics. Ethnography multi-site. Circus.

Abstract

This article aims analyzes the institutional logics in the formation of the organizational field of contemporary circus in the Brazilian and Canadian contexts. For this, we formed a theoretical link between the concept of institutional logics and the formation of the organizational field contemporary circus, based on a multi-site ethnography in Brazil, with a Brazilian circus organization from the state of Rio Grande do Sul, and in Canada, with the circuses of the province of Quebec, in 2013. The main results emphasize the professional, state and market institutional logics as prominent in the organizational fields of circus studied, though linked to different working practices in each of the two countries studied, due to cultural, social and organizational differences between them. We present a theoretical and methodological approach to the study of cultural and artistic organizations that have incorporated different management practices into their constitutions, which should be thought of in other organizational contexts as a means of understanding the relationship between culture, organization, market and state.

Author Biographies

Josiane Silva de Oliveira, Professora Adjunta do Departamento de Administração da Universidade Estadual de Maringá/UEM

Doutora em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS, com estágio doutoral realizado na Université du Québec/Canadá. Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/2439136270325511

Cristiane Marques de Mello, Professora da Faculdade Integrado de Campo Mourão

Doutora em Administração pela Universidade Positivo. Mestre em Administração pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Especialista em Gerenciamento de Micro e Pequenas Empresas pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Coordenou cursos de pós-graduação (lato sensu) MBA em Gestão Pública (2008-2010) e MBA em Gestão do Agronegócio (2009-2010). Tem experiência como docente nas disciplinas de Administração Estratégica, Teoria Geral da Administração, Pesquisa em Administração, Empreendedorismo e Marketing. Temas de interesse: Estratégia em Organizações, Estudos Organizacionais, Empreendedorismo, Teoria Institucional, Redes, Confiança Interorganizacional e Produção Científica Brasileira em Administração. (Texto informado pelo autor) Endereço para acessar CV: http://lattes.cnpq.br/2215329612129225

Published

2017-02-24

Issue

Section

Article