RESEARCH IN EDUCATION: CONTRIBUTIONS FROM PSYCHOANALYSIS

Authors

  • Maria Angélica Augusto de Mello Pisetta Universidade Federal Fluminense http://orcid.org/0000-0001-9288-260X
  • Simone Bicca Charczuk Professora da Área de Psicologia da Educação, Departamento de Estudos Básicos da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v18n3.p270-285

Keywords:

Psychoanalysis, Education, Search

Abstract

In this work we discuss the relationship between psychoanalysis and education, analyzing fundamental psychoanalytical concepts as reading operators for conducting research. We investigate the concepts of Unconscious and Other, accentuating their political dimension. Possible encounters between the two areas are highlighted, emphasizing the articulation between psychoanalysis, education and research. Specifics of the research are referenced, and the concepts of transference, free association, discourse and listening are analyzed, as methodological tools used in the research approach. Finally, we share proposals for current studies in which methodological resources built by the contribution of psychoanalysis are applied.

Author Biographies

Maria Angélica Augusto de Mello Pisetta, Universidade Federal Fluminense

Professora adjunta de Psicologia da Educação da FAcudade de Educação e do programa de pós graduação em Educação da UFF, psicanalista, mestre e doutora em Psicologia.

Simone Bicca Charczuk, Professora da Área de Psicologia da Educação, Departamento de Estudos Básicos da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Doutora em Educação. Professora da Área de Psicologia da Educação, Departamento de Estudos Básicos da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.Trabalha na interface educação e psicanálise, com ênfase na formação de professores

Published

2018-09-26