THE PROFESSIONAL CONTEXT IN PEDAGOGY COURSES FROM AN INTEGRATED PERSPECTIVE OF TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v19n1.p141-155

Keywords:

Initial Training, Professional Contexts, University-School Relations

Abstract

This work analyzes the meaning assumed by contexts of professional practice in the initial  teacher training process, specifically in Brazilian Pedagogy courses, taking as its reference an integrated perspective of training. Characterized as qualitative research, it analyzes the pedagogical projects of the courses in question using content analysis, based on three indicators: (a) concept of professional context; (b) established relationship to professional context and (c) the construction of practical communities. The results demonstrate advances in relation to the concept of professional activity context and the established relationship to the professional context, but more incisive actions and initiatives are needed, both for Universities and schools, so that future teachers can know how to administrate different forms of knowledge, constructed in different places.

Author Biography

Helena Maria dos Santos Felício, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG)

Professora Associada da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG). Diretora do Instituto de Ciências Humanas e Letras. Professora e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação (UNIFAL-MG) na linha de "Cultura, práticas e processos educacionais", além de lecionar e pesquisar nos cursos de licenciaturas. Desenvolve atividades de ensino, investigação e extensão na área de Desenvolvimento Curricular e Formação de Professores. Desenvolveu no ano letivo 2013-2014 estudos de pós-doutoramento no Instituto de Educação da Universidade do Minho (Portugal). Possui Doutorado (2008) e Mestrado (2004) em Educação: Currículo, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É graduada em Pedagogia (1999) pela Universidade do Vale do Paraíba Professora. É pesquisadora nos grupos "Contextos Educacionais e Produção do Conhecimento", na UNIFAL-MG, "Currículo: Questões Atuais", na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, e no Centro de Investigação em Estudos da Criança, na Universidade do Minho. 

Published

2019-06-18