MONITORING AND EVALUATION OF TEN-YEAR EDUCATION PLANS: A CONCEPTUAL-LEGAL ANALYSIS

Authors

  • Silvio Cesar Nunes Militão UNESP - UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA Faculdade de Filosofia e Ciências Campus de Marília
  • Maria Alice de Miranda Aranda Faculdade de Educação (FAED) da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v20n1.p53-70

Keywords:

Plans of Education, Monitoring and Evaluation, Educational Policy.

Abstract

Forming part of a broader postdoctoral research study, this article analyzes the concepts of monitoring and evaluation from conceptual and legal perspectives, comparing the ways these terms are used in the National Education Plans (PNEs) approved for this century. This work uses a qualitative approach, with a literature review and documentary research on the subject. The results show that although monitoring and evaluation are currently more prominent in the public policy cycle and occupy a prominent place in the current PNE and in the corresponding subnational plans approved under it, this inseparable pair will only be effective if there is a widespread and continuous mobilization of civil society and politicians, to ensure that the PNEs are placed at the heart of educational policies, at national, state, district and municipal levels).

Author Biographies

Silvio Cesar Nunes Militão, UNESP - UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA Faculdade de Filosofia e Ciências Campus de Marília

Silvio Cesar Nunes Militão é Doutor (2007) e Mestre (2003) em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), campus de Marília – SP. Licenciado em Ciências Sociais pela mesma instituição (2000) e em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho (2008). Desde 2009 é Professor Assistente Doutor  da UNESP. vinculado à Pós-Graduação em Educação Tem experiência na área da Educação, com ênfase em Política e Gestão Educacional. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais e Práticas Educativas - GEPPOPE /CNPq. E-mail: scnmilitao@gmail.com

Maria Alice de Miranda Aranda, Faculdade de Educação (FAED) da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Professora Associada da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), vinculada à Pós-Graduação em Educação. Desenvolve pesquisas sobre Política e Gestão da Educação e lidera o GEPGE/UFGD.

Published

2021-03-07