THE GESTURE IS WRITING IN THE AIR: IDEATIONAL REPRESENTATION OF THE WORD AND APPROPRIATION OF WRITING IN VYGOTSKY

Authors

  • Adriana Fatima Franco Universidade Estadual de Maringá
  • Lígia Márcia Martins UNESP/ Araraquara

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v20n1.p121-137

Keywords:

Writing development, Historic-cultural psychology, Concept of word.

Abstract

This theoretical text focuses on the development of written language as a higher mental function. It aims to highlight the ideational representation of the word as a minimum unit of analysis for understanding the development of written language. By affirming that writing is to write ideas, this analysis is supported by the historical-cultural perspective of human development. Throughout this essay, and taking as its axis the periodization of the formation of concepts in Vygotsky, we analyze the appropriation of writing from the concept of word. We point out that the psychic act embodied in writing is not based on the treatment or on the external use that the child makes of the word orally, but in its representation as a concept. We argue, therefore, that the formation of the concept of word, both in its semantic dimension and in its morphology and phonetics, is imposed as tasks of a developmental education from early childhood education, thus building the substrate for the appropriation of writing itself, in the subsequent school years.

Author Biographies

Adriana Fatima Franco, Universidade Estadual de Maringá

Graduação em Psicologia pela UNESP/Bauru, mestrado e doutorado em Educação pela PUC/SP e Pós-doutorado UNESP/ Araraquara. É professora do Departamento de Psicologia e Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UEM. É membro da comissão executiva da Revista Psicologia em Estudo.

Lígia Márcia Martins, UNESP/ Araraquara

Possui graduação em Licenciatura em Psicologia e em Formação de Psicólogo pela Fundação Educacional de Bauru (atual UNESP/Bauru), mestrado em Programa de Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e doutorado em Programa Educação Brasileira pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. É Livre Docente em Psicologia da Educação pela Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, UNESP câmpus de Bauru. Aposentada como Professor Adjunto da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- UNESP, tendo atuado no curso de Graduação em Psicologia - Departamento de Psicologia da Faculdade de Ciências, campus de Bauru. Atualmente integra o corpo docente do programa de Pós-Graduação em Educação Escolar - Faculdade de Ciências e Letras, campus de Araraquara, atuando principalmente nos seguintes temas: psicologia da educação, desenvolvimento humano e formação de professores. Vice líder do Grupo de Pesquisa cadastrado no CNPq "Estudos Marxistas em Educação"

Published

2021-03-07