RESEARCH IN ENVIRONMENTAL EDUCATION: TOWARDS AN EPISTEMOLOGY OF LIFE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v20n1.p147-163

Keywords:

Environmental Epistemology, environmental ontoepistemology, hermeneutics .

Abstract

This paper presents the ways of thinking described by Heidegger (2003) in a dialogue with the ways of thinking of the Andean world (BERMUDEZ, 2016), in order to discuss elements of an environmental ontoepistemology (PEREIRA; FREIRE; SILVA, 2019) that have contributed to a study on the relations between philosophy, happiness and Environmental Education. The elements identified emerged from the act of listening, and are characterized by the fact that they were elaborated in dialogue with the interlocutors, based on narratives from the hermeneutic perspective, organized in three categories: looking; understanding; and knowing. Part of the understanding of living in a world is being a part of the impermanence of all things, in a work in progress, made of temporal and transitioning truths. The results point to the fertility of the hermeneutic narrative as a possibility for elaborating elements for an understanding of being within the world, placing ourselves in an ontoepistemological debate in Environmental Education.

Author Biographies

Eliane Renata Steuck, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura - pela Instituição UNIASSELVI - Indaial. Especialista em Gestão e Educação Ambiental eEnsino de Ciências. Professora de Ciências da Secretaria Municipal de Educação de Itajaí (SC) e na Secretaria Municipal de Educação de Balneário Camboriú (SC). Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí - Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE - Itajaí - SC. Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Educação Ambiental - PPGEA na FURG/RS.

Vilmar Alves Pereira, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutor em Educação; Professor no Instituto de Educação e Programa de Pós Graduação em Educação (PPGEDU) e Educação Ambiental (PPGEA)/FURG; Líder do Grupo de Estudos sobre Fundamentos da Educação Ambiental e Popular da Universidade Federal do Rio Grande. Editor gerente da Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (REMEA) da FURG. Bolsista produtividade CNPQ nível 2.

Published

2021-03-07