CULTURAL DIVERSITY AND RACIAL-ETHNIC RELATIONS IN EDUCATION

Authors

  • Guilherme Paiva Carvalho Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Eliane Anselmo Silva Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v20n1.p196-216

Keywords:

diversity, culture, education.

Abstract

The article analyses cultural diversity and racial-ethnic relations in education and considers educational policies, continuing education programs, and the perspectives of professionals working in public education. In the field investigation stage, interviews were conducted with two groups of teachers: Group 1 comprised professionals working in education and teaching in schools next to quilombola communities, and Group 2 comprised teachers taking continuing education programs. The results show the importance of educational policies and courses with contents about ethnic-racial relations, for the recognition of cultural diversity in the school institution.

Author Biographies

Guilherme Paiva Carvalho, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutor em Sociologia pela Universidade de Brasília (UnB), Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais e Humanas da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino (UERN/Ufersa/IFRN).

Eliane Anselmo Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Antropologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Professora do Curso de Ciências Sociais da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Coordenadora do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros da UERN (NEAB/UERN) e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (UERN/Ufersa/IFRN).

Published

2021-03-07