COMPUTATIONAL THINKING IN THE FORMATION OF THE LICENTIATE IN PEDAGOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v20n1.p226-250

Keywords:

Computational Thinking, Common National Curricular Base, Teacher training.

Abstract

This article is part of an ongoing doctoral thesis that defends the importance of promoting the insertion of Computational Thinking in the Licentiate course in Pedagogy, as it is present in the National Common Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular (BNCC)) and this, in turn, based on Resolution 02/2019 of the National Council of Education, constitutes the guiding element of the curricula for training Basic Education teachers. This research uses a qualitative approach. In terms of typology, it is empirical (a case Study) and documental, using content analysis as a method. The evidence obtained through an intervention with graduate students of the Pedagogy course at the University of Vale do Itajaí, through pedagogical workshops, indicate that it is possible and viable to propose activities aimed at developing Computational Thinking for this public. 

Author Biographies

Valdir José Corrêa Júnior, UNIVALI

Doutorando em Educação - Univali

Mestre em Educação - Univali

Coordenador de Ensino Médio - Colégio Salesiano Itajaí

André Luis Alice Raabe, UNIVALI

É Doutor em Informática na Educação pela UFRGS (2005) tendo realizado pos doutoramento na universidade de Stanford (2016). É mestre em Ciência da Computação pela PUCRS (2000) e graduado em Informática pela PUCRS (1996). É professor e pesquisador da UNIVALI (Universidade do Vale do Itajaí) onde Coordena o Programa de Pós Graduação em Computação e atua no Mestrado e Doutorado em Educação. Coordena o Laboratório de Inovação Tecnológica na Educação (LITE) e o Grupo de Informática na Educação da Univali. É membro da Comissão de Educação da Sociedade Brasileira de Computação (SBC). Coordenou em 2017 uma comissão para elaboração de proposta da SBC para Computação na Educação Básica. É editor da revista International Journal on Computational Thinking. É membro do Comitê Gestor da Rede de Inovação na Educação Brasileira. Desenvolve pesquisas sobre Educação em Computação, Pensamento Computacional, Movimento Maker, Software Educacional e Ambientes de Aprendizagem Inteligentes.

Published

2021-03-07