STUDIES ON THE BODY IN THE NATIONAL COMMON CURRICULAR BASE FOR SECONDARY SCHOOL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v20n2.p312-323

Keywords:

Education, Theater, Bodily expression, BNCC.

Abstract

This article analyzes how the National Common Curricular Base (BNCC)
structures bodily expression in the area of Languages and its Technologies, specifically in relation to the teaching of Art (Visual Arts, Dance, Music and Theater) in Secondary Schools. It investigates whether the forms of bodily expression presented in the document - structured based on specific competencies and skills – look at the body from the perspective of inclusion, diversity, difference, and the emancipation of individuals. This work also promotes the idea that the BNCC for Secondary Schools can be a tool for teachers of the school, to prevent the backwards movement caused by the far right in power.

Author Biography

Tiago de Brito Cruvinel, Instituto Federal de Minas Gerais - IFMG

Professor do Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG). É formado em Interpretação Teatral (2010) e licenciatura em Artes Cênicas (2015) pela Universidade de Brasília (UnB). Realizou intercâmbio durante a primeira graduação na Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal. É mestre (2013) e doutor (2017) em Artes pela UnB com Pós-Doutorado na Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Ganhador do prêmio de melhor Tese na área de Linguística, Letras e Artes junto ao Prêmio UnB Tese do ano de 2017. Autor do livro Criança em cena: Análise da atuação e de processos criativos com crianças-atores (Editora CRV, 2015) e um dos organizadores dos livros Pedagogia das Artes Cênicas (Volume 1, 2, 3 e 4). Lecionou também na licenciatura em Teatro da Universidade Aberta do Brasil (UAB/UnB). Foi vice-coordenador do grupo de trabalho Pedagogia das Artes Cênicas da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas - ABRACE (2017-2018). Atualmente é colaborador do Mestrado Profissional em Artes (ProfArtes) da UFMG e realiza seu segundo Pós-doutorado na Escola de Comunicações e Artes - ECA/USP sob supervisão da profa. Dra. Maria Lúcia Pupo.

Published

2021-03-07