SIGN-BODY: DIALOGS BETWEEN LABAN AND BAKHTIN ON HIGHER EDUCATION IN THE PERFORMING ARTS

Authors

  • Jean Carlos Gonçalves Universidade Federal do Paraná (UFPR), Programa de Pós-Graduação em Educação, Cutiriba, PR
  • Thais Castilho Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v20n2.p274-288

Keywords:

Sign-Body, Enunciation-Dancing, Higher Education in the Performing Arts.

Abstract

This article is the result of a study on the repercussions of Classical Ballet
practices in higher education in the Performing Arts, which prompted a triangulation
of studies on dance, Labanian Thought, and the dialogical perspective of Bakhtin
and the Circle. This work discusses the notion of “sign-body”. It concludes by
understanding the body as a living instance, which dives into the immaterial culture
of its society to incorporate and aesthetically arrange the signs pulsating within it;
thus, it is considered a sign-body, which utters enunciation-dancing loaded with
multiple voices, impregnated with meaning and capable of expanding its plastic and
evaluative horizon.

Author Biographies

Jean Carlos Gonçalves, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Programa de Pós-Graduação em Educação, Cutiriba, PR

Jean Gonçalves é Teatrólogo, Ator e Diretor de Teatro. Professor Adjunto IV da Universidade Federal do Paraná - UFPR, em Curitiba/PR. Atua nas áreas de Linguagem, Corpo e Teatro na Graduação em Produção Cênica (Centro Politécnico - Setor de Educação Profissional e Tecnológica - SEPT/UFPR) e dirige o CARMEN Group (Centro de Treinamento em Corpo, ARte, Movimento e ENcenação) - UFPR. É professor do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFPR - Mestrado e Doutorado) - Linha de Pesquisa LICORES Linguagem, Corpo e Estética na Educação - e do Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino (PPGE-Tpen/UFPR - Mestrado profissional.

Thais Castilho, Universidade Federal do Paraná

Bailarina, pesquisadora e professora de Dança. Doutoranda e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (PPGE/UFPR). Bacharela e Licenciada em Dança pela Faculdade de Artes do Paraná – UNESPAR, Campus Curitiba II.

Published

2021-03-07