REMOTE TEACHING IN THE MUNICIPAL NETWORK OF SANTO ANDRÉ: BETWEEN INTENTIONS AND REALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v21n1.p68-78

Keywords:

Ensino Remoto, Pandemia, Covid-19, Práticas Docentes, Políticas Educacionais

Abstract

This article describes and discusses the strategies adopted by the municipal network of Santo André during the Covid-19 pandemic in the year 2020. It analyzes the regulations issued by the Municipal Department of Education and problematizes the pedagogical guidelines for remote teaching in the face of real conditions of school units to guarantee the right of access to school and quality education. It highlights the contradictions between the stated purposes in the offi cial discourse and the real concern of Organs central bodies with the policies of results that contributed to the intensifi cation of the work of education professionals without, however, managing to mitigate the deepening of educational inequalities in the midst of the emergency context in which as a result of the pandemic.

Author Biographies

Maria Gabriela Mills Cammarano, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Professora de Educação Infantil e Ensino Fundamental com 23 anos de experiência nas séries iniciais do ensino fundamental especialmente em turmas de alfabetização. Possui graduação em Pedagogia, pós graduação em Psicopedagogia e Direito Educacional. Trabalhou em escolas particulares e públicas nas redes de Santo André, São Bernardo do Campo e São Caetano do Sul. Possui experiência em gestão escolar, atuando como Assistente Pedagógica (coordenadora pedagógica) na rede pública de Santo André. Atualmente exerce cargo de Professora de Ensino Fundamental ( Anos Iniciais) na Prefeitura Municipal de Santo André. Mestranda em Politicas e Gestão da Educação na Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação

Sanny Silva da Rosa, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutora em Educação (Currículo) pela PUC-SP. Professora e pesquisadora do Programa de pós-graduação em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) - Mestrado Profissional em Educação, linha de pesquisa: Políticas e Gestão Educacional.

Published

2022-05-22