ETHNIC-RACIAL AND RELIGIOUS DIVERSITY ISSUES: A STUDY WITH YOUNG PEOPLE AND ADULTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v21n1.p97-115

Keywords:

educação das relações étnico-raciais, religiosidade, estudantes jovens e adultos.

Abstract

This work is part of the debate in the fi eld of racial relations with the focus "Education and religious diversity: a study in the Territorial Center for Professional Education (Cetep) - Sertão Produtivo, Caetité, Bahia". The research aimed to investigate religious intolerance from the perspective of education for ethnic-racial relations in that center. It is a qualitative approach, through the analysis of data from a directed study and questionnaires with teachers and students of Youth and Adult Education/Vocational Education classes of this institution. As theoretical support to support the discussions, I dialogued with: Munanga (2000 and 2012), Santos (2008) and Gomes (2005), as well as documents with legal grounds. As main conclusions it is pointed out that the basic citizenship rights constitutionally guaranteed since 1988 in Brazil are not, in fact, accessible to expressive contingents of the school community, especially the black population and those of African origin religions, and it is pointed out to the need to review veiled racist practices in everyday school life and unveil the silence on the ethnic-racial issue and religiosity.

Author Biographies

Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Pedagogia, Habilitação em Orientação Educacional e Magistério pela Associação Catarinense de Ensino (1985), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Atualmente é professora adjunto IV da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Didática, e Educação de Jovens e Adultos pesquisando principalmente nos seguintes temas: Educação de Jovens e Adultos, formação de professores, educação, escolarização e práticas escolares.

Celeste Aparecida Pimentel, Centro Territorial de Educação Profissional - Sertão Produtivo- Caetité- Bahia

Mestra em Educação de Jovens e Adultos da Universidade Estadual do Estado da Bahia, 2016 (Uneb- Campus I- MPEJA _ Salvador- Bahia. Possui Licenciatura em Ciências Biológicas e Licenciatura Plena em Geografia. Especialista em (Lato Sensu) em Estudos Étnicos e Raciais: identidades e representação (IFBA- BA). Tem experiência na área de Geografia e Educação de Jovens e Adultos.

http://lattes.cnpq.br/7907058146086023

Published

2022-05-22