CURRICULAR REFORMS FOR HIGHER EDUCATION: CONTEXTS OF TEXT PRODUCTION AND PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v22n2.p2-19

Keywords:

Políticas curriculares, Reformas Educacionais, Ensino Médio

Abstract

The article deals with curricular reforms for high school, promulgated through the enactment of LDBEN (Law no 9.394/1996) through to the approval of the BNCC – EM. The aim of the work was to analyze the production of reforms and the perceptions of practicing teachers on the principles and objectives and the processes for its execution in the school. The theoretical and methodological premises are based on the Policy Cycle Approach, and the materials used for the analysis include legal documents and the teachers’ responses to a questionnaire about their knowledge and practical implementation of these policies in the school. The results show that teachers recognize the school as a space for access and dissemination, but that there are limited opportunities for discussion and interpretation of the legal texts. We also found that studies and discussions promoted at the university are important to ensure that teachers not only have a knowledge of the documents but understand their effects, and the role of the context of practice as a space for the production of reform.

Author Biographies

Eliezer Alves Martins, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutorando em Educação em Educação em Ciências, pesquisa políticas de currículo, politicas educacionias, parcerias público - privadas.

 

O PROGRMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: QUÍMICAS DA VIDA E SAÚDE 

Maira Ferreira, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001), Especialista em Educação Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1996), Especialista em Química pela Universidade do Vale dos Sinos (1984), Licenciada em Química pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1983), Graduada em Química Tecnológica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal de Pelotas, vinculada ao Centro de Ciências Químicas, Farmacêuticas e de Alimentos e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Lider do grupo de pesquisa Cnpq Estudos e Pesquisas em educação em Ciências e Química - GEPECIQ/UFPel e integrante dos Grupos de pesquisa CNPq: NECS/UFRGS e Núcleo de Estudos em Educação em Ciências-NEEC/UFPEL. Tem desenvolvido pesquisas e trabalhos na área de ensino, com ênfase em ensino de Ciências e em ensino de Química, currículo, formação inicial e continuada de professores, análise e produção de materiais didático

 

Published

2022-12-13