HEALTH GEOGRAPHY AND EDUCATION: INTERDISCIPLINARY ANALYSIS OF THE ORGANIZATION OF HEALTH TERRITORIES PROMOTED BY THE SUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v22n2.p108-125

Abstract

The subject of this paper lies at the intersection between Geography, Health and Education. It discusses the importance of Health Geography and how it is related to health practices and the educational field. More specifically, it addresses the concept of territory in health, as a dimension that needs to be better understood by managers, users and professionals of the Brazilian national health system – the Unified Health System (SUS). The study is based on the principles of narrative literature review, based on a literature review and critical-reflective analysis of the topic. It is argued that knowledge related to space, health conditions and educational practices, if properly articulated, is an important tool for strengthening national
health indices. We therefore emphasize the need for knowledge of territorial dynamics, so that
health planning does not impose itself on the territorialities in which it is inserted. Education in
health makes a significant contribution to this scenario.

Author Biographies

Camilo Darsie, Universidade de Santa Cruz do Sul - Unisc

Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação, na Linha de Pesquisa Educação, Cultura e Produção de Sujeitos, da Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC. Coordenador do Internato de Saúde Coletiva e Professor da mesma área no curso de Medicina. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas, Inclusão e Produção de Sujeitos (PPIPS) e Editor-chefe da Revista Reflexão e Ação, do PPGEdu, na mesma instituição. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com Doutorado Sanduíche na Universidade de Minnesota (EUA). Pós-doutorado em Saúde Coletiva na Universidade Federal do Rio Grande do Sul, tendo desempenhando atividades de campo na Costa Rica, por meio da Universidad de Costa Rica (UCR). Pós-doutorado em Educação, junto à Universidade Federal do Rio Grande do Sul, em pesquisa desenvolvida com a COVID Health Literacy Network, promovida pela Fulda University of Applied Sciences, Alemanha. Desenvolve pesquisas nas áreas de Educação, Saúde e Geografia.

Matheus Santos de Souza, Universidade de Santa Cruz do Sul - Unisc

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Geografia da Universidade de Santa Cruz do Sul - Unisc. Bolsista Puic/Voluntário na mesma instituição.

Published

2022-12-13