THE STUDY OF NUMERICAL SEQUENCES FOR TEACHING MATHEMATICS

JOURNAL PUBLICATIONS FROM 2017 TO 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v23n1.p20-32

Keywords:

Teaching Mathematics, History of Mathematics, Numerical Sequences.

Abstract

This work investigates the study of numerical sequences for teaching Mathematics, based on journal publications in the last five years, written in Portuguese. A total of thirty-five articles were retrieved, demonstrating the scarcity of academic works on this theme. This lack may be due to the initial teacher training, which rarely focuses on the pedagogical practices of teaching Mathematics or the History of Mathematics. Based on this study, we highlight importance of the academic study of numerical sequences for teaching Mathematics.

Author Biographies

Renata Passos Machado Vieira, Universidade Federal do Ceará

Doutoranda em Ensino (RENOEN-Pólo UFC). Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará. Professora da Secretaria de Educação do Estado do Ceará.

Francisco Regis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará

Professor titular do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do estado do Ceará/ IFCE e Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível (2020 - 2023). Universidade Aberta do Brasil.  Atua também no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA) - UFC. 

Paula Maria Machado Cruz Catarino, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

PhD em Matemática. Professora Associada da UTAD (Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro) com habilitação. Investigadora do Centro de Investigação CMAT-UTAD- Polo do CMAT da Universidade do Minho e também Investigadora do Centro de Investigação CIDTFF - Centro de Investigação “Didática e Tecnologia na Formação de Formadores. Atualmente Membro do Conselho Geral da UTAD.

Published

2023-09-19

Issue

Section

Articles