TEACH AND LEARN

THE AFFECTS IN FOCUS IN CHILDREN’S DRAWINGS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v23n1.p68-86

Keywords:

Teacher Training, Affection, Mediation.

Abstract

 

It assumes the inseparability of the cognitive and affective dimensions and their reciprocal influences on the teaching and learning processes. Experiences mobilize feelings and emotions that affect the ways of thinking and acting. We analyze what feelings, involved in the relationship with teaching and learning, can be apprehended in drawings produced by elementary school students. The method was based on documental analysis, carried out on one hundred drawings according to the place portrayed, the facial expressions, the proximity and the dialogues between the characters, providing clues about the quality of the learning experience recorded. The interactions between teachers and learners are sources of affection and influence the bonds that will be established between students and the objects of knowledge.

Author Biographies

Elvira Cristina Martins Tassoni, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas)

Graduada em Pedagogia pela PUC-Campinas, mestre e doutora em Educação pela UNICAMP. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas e do curso de Pedagogia da mesma universidade. Membro do Grupo de Pesquisa Formação e Trabalho Docente. Editora Chefe da Revista de Educação PUC-Campinas

Larissa Gabriela Alves, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Graduada em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Membro do Grupo de Pesquisa Formação e Trabalho Docente, vinculado à linha de pesquisa Formação de Professores e Práticas Pedagógicas, do Programa de Pós-Graduação da PUC-Campinas. Foi bolsista FAPESP de Iniciação Científica e bolsista CAPES do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID/PUC-Campinas).

Andreia Osti, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Professora do Departamento de Educação da Universidade Estadual Paulista (UNESP) credenciada junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP de Rio Claro. Atuou como coordenadora do curso de Pedagogia (Gestão 2018 - 2022). Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Representações, Aprendizagem, Leitura e Escrita - GEPRALE, credenciado junto ao CNPq desde 2017.

Published

2023-10-04

Issue

Section

Articles