Iconographic Analysis: a research method for the History of Education

Authors

  • Terezinha Oliveira Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Meire Aparecida Lóde Nunes Universidade Estadual de Maringá

Keywords:

History of Education, Iconographic Analysis, Image, Methodology.

Abstract

This article presents the analysis of images as a methodological proposal for carrying out research in the fi eld of History of Education. The approach consists, fi rstly, of methodological delimitation within History, as this will be decisive for consolidating refl ections on the sources of imagery. In this sense, it presents the perspectives of Social History and Mentalities. In the analysis of images, the refl ection focuses on the thinking of Panofsky. Through these refl ections, the analysis of images is understood as a possibility of research in the area of History of Education.

Author Biographies

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Possui graduação em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1986), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (1991) e doutorado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997). Realizou, em 2005, estágio de Pós-Doutorado em Filosofia da Educação, na Faculdade de Educação da USP. Publicou 40 artigos em periódicos especializados. Possui 11 Livros e 18 capítulos publicados. Orientou 20 dissertações de Mestrado em Educação, 20 Projetos de Iniciação Científica e 13 Monografias de Especialização nas áreas de Educação, Filosofia e História. Atualmente é professora associada da Universidade Estadual de Maringá.

Meire Aparecida Lóde Nunes, Universidade Estadual de Maringá

Graduação em Educação Física. Mestrado em Educação (História e Historiografia da Educação)

Published

2010-06-04

Issue

Section

Articles