EVERYDAY LIFE IN LITERACY: THE INTERWEAVING OF SOME LESSONS

Authors

  • Jacqueline de Fatima dos Santos Morais Faculdade de Formação de Professores da UERJ

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v13n1.p52-60

Keywords:

Everyday life. Literacy. Primary Education.

Abstract

Based on the concepts of difference and diversity, this article discusses three situations commonly experienced in daily life of a literacy class, in which difficulties in accepting the other as a legitimate other are expressed. By distinguishing between difference and diversity, the text makes a conceptual option for the latter, pointing out that this term can help to clarify procedures of cultural hierarchization, which are produced in markedly historical processes and constructed amidst games of power relations. The text also emphasizes the importance of the school as a privileged space for narratives and dialogues in which difference is explained. The author’s aim is not to provide role models, but to share the lessons learned through the situations encountered.

Author Biography

Jacqueline de Fatima dos Santos Morais, Faculdade de Formação de Professores da UERJ

Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense, Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é professora adjunta da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, atuando na Faculdade de Formação de Professores e no Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira CAp/UERJ. É líder do Grupo de Pesquisa "Formação em diálogo: narrativas de professoras, currículos e culturas". É pesquisadora do "Núcleo de Pesquisa e Extensão Vozes da Educação História e Memória das Escolas de São Gonçalo".

Published

2013-03-21

Issue

Section

Articles