PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATES AND BASIC EDUCATION TEACHERS ON BOOKS AND VIDEOS PREPARED FROM THE PERSPECTIVE OF SOCIAL COGNITIVE THEORY

Authors

  • Roberta Gurgel Azzi FE/UNICAMP
  • Daniela Couto Guerreiro_Casanova FE/UNICAMP
  • Marilda Aparecida Dantas Unicamp
  • Marcos de Toledo Benassi FE/UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v14n2.p289-305

Keywords:

Teacher education, Self-efficacy, Selfregulation.

Abstract

This study evaluates a collection books and short videos about Social Cognitive Theory that were custommade for this research. The participants were undergraduate students (prospective teachers), teachers and management personnel from public schools. The participants analyzed the materials and answered a series of questionnaires, commenting on the didactic material on the theme, and discussing the importance and relevance of the theoretical basis, and the potential contribution for their professional practice. Data were collected from the participants in person, and remotely. The results can be considered positive, as the majority of the items evaluated obtained high scores of approval. This study opens an important interface, so that contributions based on the theory in focus can also be used in the Brazilian education landscape in a significant way

Author Biographies

Roberta Gurgel Azzi, FE/UNICAMP

Departamento de Psicologia Educacional da Faculdade de Educação da UNICAMP, Brasil. Coordenadora do Núcleo de Estudos Avançados em Psicologia Cognitiva e Comportamental da Faculdade de Educação da UNICAMP.

Daniela Couto Guerreiro_Casanova, FE/UNICAMP

Pedagoga, Mestre e doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da UNICAMP, bolsista FAPESP, membro do NEAPSI-UNICAMP.

Marilda Aparecida Dantas, Unicamp

Psicóloga, Mestre em Avaliação Psicológica pela USF e doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da UNICAMP, membro do NEAPSI-UNICAMP.

Marcos de Toledo Benassi, FE/UNICAMP

Psicólogo, Mestre em Psicologia Escolar pela PUC-Campinas, doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da FE/UNICAMP, membro do NEAPSI-UNICAMP.

Published

2014-07-16

Issue

Section

Articles