PROPOSALS FOR REFRAMING THE CURRICULAR TRAINING PLACEMENT, BASED ON THE VIEWS OF PEDAGOGY STUDENTS

Authors

  • Maria de Fátima Ramos de Andrade UNIVERSIDADE MUNICIPAL DE SÃO CAETANO DO SUL (uscs) E UNIVERSIDADE CIDADE DE SÃO PAULO (unicid)
  • Ana Silvia Moço Aparicio UNIVERSIDADE MUNICIPAL DE SÃO CAETANO DO SUL
  • Celia Maria Haas UNIVERSIDADE CIDADE DE SÃO PAULO

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v1n1.p53-71

Keywords:

Resignification of the supervised teacher training placement, Teacher training, Pedagogy.

Abstract

This paper discusses the activity of supervised student teaching placement. It presents a brief history of how this activity has been treated in the Brazilian legislation, and the concept of supervised teaching placement defended in this work work. It then presents the results of a survey conducted in a pedagogy course, in which we sought through the responses to interviews with students of the aforementioned course, to identify elements for the resignification of the supervised teaching placement. The results of the survey show, in particular, that real insertion of the trainee in the school context is only possible with a longer stay in the school, with the university and the school working in partnership, and with the teacher assuming responsibility for the education for future teachers.

Author Biographies

Maria de Fátima Ramos de Andrade, UNIVERSIDADE MUNICIPAL DE SÃO CAETANO DO SUL (uscs) E UNIVERSIDADE CIDADE DE SÃO PAULO (unicid)

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo, Doutorado em Comunicação Semiótica pela PUC/SP e pós-doutorado em Políticas e Práticas da Educação Básica e Formação de Professores pela Fundação Carlos Chagas. Atuou no Ensino Fundamental em escolas públicas e privadas e, atualmente, leciona na Universidade Municipal de São Caetano do Sul e no Programa de Mestrado da Universidade de São Paulo. Áreas de Pesquisa: Alfabetização, Formação de Professores e Investigação Didática.

Ana Silvia Moço Aparicio, UNIVERSIDADE MUNICIPAL DE SÃO CAETANO DO SUL

Graduação em Letras, Mestre e Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas. Pós-doutorado em Políticas e Práticas da Educação Básica e Formação de Professores pela Fundação Carlos Chagas. É professora do Curso de Pedagogia da Universidade Municipal de São Caetano do Sul.

Celia Maria Haas, UNIVERSIDADE CIDADE DE SÃO PAULO

Graduada em Pedagogia pela Fundação Faculdade Estadual de Educação Ciências e Letras de Paranavaí (1974); Mestre em Educação: História e Filosofia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1989); Doutora em Educação (Supervisão e Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996). É professora titular no Programa de Mestrado em Educação da Universidade Cidade de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração Educacional, com atuação nos seguintes temas: políticas públicas de educação; planejamento, organização e gestão da educação superior; planejamento e desenvolvimento curricular; universidade particular; formação de professores e implantação de EaD no curso de Pedagogia

Published

2015-04-22

Issue

Section

Articles