THE PROCESS OF GREENING AT THE CENTRO UNIVERSITÁRIO DE BRUSQUE: THE APPLICATION OF A SYSTEM OF SUSTAINABILITY INDICATORS

Authors

  • Mara Lúcia Figueiredo Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE
  • Márcia Maria Junkes Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE
  • Heloisa Maria Wichern Zunino Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE
  • George Wilson Aiub Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE
  • Eliane Renata Steuck Universidade do vale do Itajaí - UNIVALI

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v15n2.p185-203

Keywords:

Sustainability Indicators, Institutional Policies of Greening. Higher Education, Sustainable Educational Spaces.

Abstract

With the objective of contributing to the processes of greening in Higher Education Institutions (HEI), this article presents one of the stages in this process at the Centro Universitário de Brusque – UNIFEBE: the application of a system of sustainability indicators, made possible by the participation in the project Definition of indicators for evaluating sustainability in Latin American Universities, which is part of the Network of Sustainability Indicators in Universities (RISU) project. The main aim of the project was to apply a system of indicators to enable the evaluation of commitments to the dimensions of sustainability in universities, offering a reflection about its fragilities or potentials related to the insertion of this theme. At UNIFEBE, the research was characterized by a quantitative and qualitative focus, with the application of interviews, using a questionnaire composed of 114 sustainability indicators. The resulting process of this investigation, and its results, enabled the identification of indices on the incorporation of the dimensions of sustainability in the administration, teaching, research and extension activities, as well as the fragilities, difficulties and challenges posed by this insertion. It also led to some advances in the process of greening, such as: broadening the discussion of this theme in HEIs, strengthening the partnership, and promoting integration and collaboration among administrators, teachers, employees and students, for the construction of a Policy of Greening and the approval of is Regulation. We consider the system of indicators proposed by the RISU project to be an essential tool in the construction of the Institutional Policies on Greening and Sustainability in HEIs.

Author Biographies

Mara Lúcia Figueiredo, Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE

Pós-Doutora em Educação Ambiental (2012) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (PPGEA-FURG). Doutora (2001) e Mestre (1996) em Zootecnia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), com doutorado sanduíche (1999) pela Universidade de Barcelona (UNB) na Espanha. Graduada em Ciências com Habilitação em Biologia (1984) pelo Centro Universitário de Votuporanga, São Paulo. É docente, pesquisadora, líder do Grupo de Pesquisa Educação, Meio Ambiente e Sociedade (GEMAS), e presidente do Comitê de Sustentabilidade no Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE). Também é pesquisadora-colaboradora do Grupo de Pesquisa Educação, Estudos Ambientais e Sociedade (GEEAS) na Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) em Santa Catarina. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Ambiental, atuando com Ambientalização nas Instituições de Educação Superior, Formação de Professores e Gestores, Políticas Públicas, Cultura de Redes e elaboração e revisão de materiais pedagógicos para Educação Ambiental. É membro da Comissão de Gestão Participativa da Rede Sul Brasileira de Educação Ambiental (REASul), facilitadora da Rede Brasileira de Educação Ambiental (REBEA), membro da Alianza de Redes Iberoamericanas de Universidades por la Sustentabilidad y el Ambiente (ARIUSA), da Red de la Revista Iberoamericana Universitaria en Ambiente, Sociedad y Sostenibilidad (AMBIENS), e da Red de Indicadores de Sostenibilidad en las Universidades (RISU).

Márcia Maria Junkes, Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE

Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialista em Língua Portuguesa. Graduação em Letras. É professora titular e assessora pedagógica sobre assuntos do ENADE no Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE).

Heloisa Maria Wichern Zunino, Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE

Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí (2002). Especialista em Fundamentos da Educação (1997) e Alfabetização (1998) pela Universidade Regional de Blumenau. Graduação em Pedagogia pela Universidade do Vale do Itajaí (1993). É professora titular e Pró-reitora de Pós Graduação, Pesquisa e Extensão (PROPPEX) no Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE).

George Wilson Aiub, Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE

Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002). Especialista em Economia (estratégias e desenvolvimento) e em Inovação Tecnológica. Graduação em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1996). É professor e Coordenador de Serviços Especializados no Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE).

Eliane Renata Steuck, Universidade do vale do Itajaí - UNIVALI

Especialista em Gestão e Educação Ambiental pela Associação Catarinense de Ensino Faculdade Guilherme Guimbala (2008) e em Ensino de Ciências pelo Instituto Federal de Santa Catarina/Universidade Aberta do Brasil. Graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura - pela Instituição UNIASSELVI - Indaial (2007).

Published

2015-08-07

Issue

Section

Articles