SUSTAINABILITY COMMITMENT OF UNIVSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA-UDESC: CASE STUDY OF THE NETWORK OF SUSTAINABILITY INDICATORS IN UNIVERSITIES PROJECT (SUNI/RISU)

Authors

  • Isabel Cristina Da Cunha Universidade do Estado de Santa Catarina- UDESC
  • Mario Jorge Cardoso Freitas Universidade do Estado de Santa Catarina-UDESC
  • Ana Waley Mendonça Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul e Universidade do Estado de Santa Catarina-UDESC
  • Amauri Bogo Universidade do Estado de Santa Catarina- UDESC.

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v15n2.p204-227

Keywords:

Sustainability indicators, Sustainable universities, Socio-environmental responsibility.

Abstract

This work presents the results of the application, at Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Brazil, of a questionnaire on the subject of Sustainability Indicators, and emphasizes data relating to the commitments assumed for the next 3 to 5 years. The UDESC is part of the Network of Sustainability Indicators in Universities (RISU) Project, and the application of the questionnaire provided an opportunity to relaunch a debate within the university community on the issue of sustainability. A questionnaire with 114 indicators, distributed across 11 thematic sections, was filled out by the competent authorities of the UDESC. Analysis of the results showed the actions have been implemented, and those yet to be implemented at the university. More importantly, it showed the commitments already assumed by the institution. Based on a consideration of these commitments, it discusses what the next steps should be for the construction of sustainability at the university.

Author Biographies

Isabel Cristina Da Cunha, Universidade do Estado de Santa Catarina- UDESC

Graduação em Ciências Biológicas. Mestre e Doutor em Neurociência – Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC. Professora da Universidade do Estado de Santa Catarina-CEAD/UDESC.

Mario Jorge Cardoso Freitas, Universidade do Estado de Santa Catarina-UDESC

Graduação em Biologia, mestre, doutor e pós-doutor em Educação, professor aposentado da Universidade do Minho Portugal e professor voluntário permanente do Programa de Pós-graduação em Planejamento Territorial e Desenvolvimento Socioambiental –PPGPLAN do Centro de Ciências Humanas e da Educação – UDESC.

Ana Waley Mendonça, Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul e Universidade do Estado de Santa Catarina-UDESC

Graduada em Pedagogia e Mestre em Educação – Universidade do Sul de Santa Catarina. Professora da Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul e da Universidade do Estado de Santa Catarina-CEAD/UDESC

Amauri Bogo, Universidade do Estado de Santa Catarina- UDESC.

Graduação em Engenharia Agrônoma. Mestre e Ph.D em Fisiopatologia de microorganismos pelo Imperial College of Science Technology and Medicine, UK. Bolsista de produtividade em pesquisa pelo CNPq. Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal- Universidade do Estado de Santa Catarina- UDESC.

Published

2015-08-07

Issue

Section

Articles