LITERARY LANGUAGE AND THOUGHT: THEORETICAL METHODOLOGICAL APPROACHES IN LIGHT OF SEMIOTICS AND HISTORICAL-CULTURAL THEORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v16n2.p148-169

Keywords:

Language, Literature, Thought, Semiotics, Historical-Cultural.

Abstract

This paper analyzes aspects of the development of higher psychological functions, through the use of the literary text in the classroom. The analysis is based on the theoretical dialog of French Semiotics, and on Vygotsky’s fundamentals of historical-cultural theory in which, through reflection and analysis, he makes a critique of the ways in which texts are used in the teaching and learning process in schools, which end up inhibiting the construction of elaborate and critical thinking by students. In this article, we show examples of tales from children’s literature that can develop reflection by the student, and at the same time, direct the literary work toward the development of higher psychological functions, and elaborate independent thought, as emphasized by Vygotsky (1989) in dialogue with the contributions of literary semiotics. Based on this critical exercise, new alternatives can be proposed for working with literary language in schools, at any level of education.

Author Biographies

MARTA REGINA FURLAN DE OLIVEIRA, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA

Possui graduação em Pedagogia Orientação Educacional pela Universidade Estadual de Londrina (1999), especialização em Metodologia da Ação Docente pela Universidade Estadual de Londrina (2000), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2003) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2011). Pós Doutoramento em Filosofia da Educação pela Unesp de Marília São Paulo. Atualmente é professor assistente do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina e Coordenadora do Curso de Pós Graduação - Especialização em Trabalho Pedagógico na Educação Infantil da Universidade Estadual de Londrina. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Prática de Ensino e Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, formação de professores, didática e metodologia de ensino, infância e ludicidade, ensino e aprendizagem na teoria histórico-cultural. Tem experiência na área de Gestão Escolar e Organização do trabalho pedagógico. Ministra disciplinas em cursos de Pós Graduação na área de Educação, Gestão Escolar, Formação de Professores e, atua com ministração de cursos referentes à formação de professores da educação infantil, ensino fundamental e médio e ensino superior. POS DOUTORA EM FILOSOFIA DA EDUCAÇÃO. UNESP DE MARILIA, SÃO PAULO

LUIZ CARLOS MIGLIOZZI FERREIRA MELO, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual de Londrina (1987), mestrado (1996) e doutorado (2002) em Semiótica e Lingüística Geral pela Universidade de São Paulo e pós-doutorado em Sociossemiótica pela PUC-SP (COS) / CNRS-Paris. É professor efetivo da Universidade Estadual de Londrina e ministra aulas na Especialização em Língua Portuguesa e no Programa de Pós-Graduação (mestrado e doutorado) em Letras. Orienta pesquisas em Semiótica Literária. Atualmente, é o editor e o diretor da EDUEL, editora da Universidade Estadual de Londrina.

Published

2016-07-08

Issue

Section

Articles