REFLECTIONS ON THE ACADEMIC BACKGROUND AND TEACHING PRACTICE OF THE TEACHER-ENGINEER

Authors

  • Moisés Gregório da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG)
  • Denilda Caetano de Faria Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Maria Zeneide Carneiro Magalhães Almeida Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC-GO

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v16n2.p243

Keywords:

Teacher Education, Engineering Education, Professorial habitus.

Abstract

This article offers reflection and discussion of Bachelor degree training of teachers who work in Professional, Higher, Undergraduate and Postgraduate Education, based on the authors’ experiences. The discussion focuses specifically on the Teacher-Engineer. What is the profile of a Professor-Engineer? How does this professional learn the teaching practice, given that he/she is not qualified as a teacher? Is the focus on the transmission of contents, or the construction of knowledge? Considering the historical and social context, what are the challenges to be faced? These issues are highlighted and lead to reflections, showing the importance and the need for Teacher-Engineers to have a teaching qualification. Seeking a deeper understanding of the problem, this research is based on the theoretical framework of thoughts and concepts of the sociologist Pierre Bourdieu, and authors such as Maurice Tardif, Maria Isabel Cunha and István Mészáros.

Author Biographies

Moisés Gregório da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG)

Doutorando em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-Go), bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás (FAPEG) e Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG).

Denilda Caetano de Faria, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Atua como professora e coordenadora de cursos a distância na UFT. Trabalha com os temas: Formação de professores, Tecnologias Educacionais, Educação a Distância, Gestão Pública e Privada, Avaliação de Políticas Públicas Sociais. Atualmente realiza pesquisa de doutoramento na PUC-GO na linha de pesquisa, Educação, Sociedade e Cultura, financiada pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES

Maria Zeneide Carneiro Magalhães Almeida, Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC-GO

Doutora em História pela Universidade de Brasília. Professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica de Goiás- PUC-GO. Trabalha com os temas, História oral, memória e Educação, Formação de Professores, Educação, Sociedade e Cultura

Published

2016-07-08

Issue

Section

Articles