REFLECTIONS ON TEACHER EDUCATION: ITS DETERMINANTS AND IDENTITY IMPLICATIONS

Authors

  • Carla Natalina da Silva Fernandes Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto
  • Fernanda Bergamini Vicentine Universidade de São Paulo
  • Natália Michelato Silva Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto
  • Tassia Aparecida Martins Carvalho Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.
  • Tainy Benassi Mundin Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.
  • Maria Conceição Bernado de Mello Souza Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.
  • Fernanda Santos Nogueira Goes Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.
  • Marta Angélica Iossi Silva Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v17n2.p416-425

Keywords:

Teacher, Learning, Knowledge.

Abstract

This article aims to develop a theoretical and experiential reflection based on the University Teaching discipline in Health: Formation of professional identity, offered by the postgraduate program in Nursing at the Ribeirão Preto School of Nursing, University of São Paulo Program, in the second semester (fall) of 2013. The teacher's work is a process of constant learning, as professional identity is permeated by their daily practices, being built, maintained or modified in the close relationship that individuals have with reality. Discussing teacher training involves a complex activity, and the profession itself involves tensions and dilemmas that constitute the needs and identity of its actors - teachers themselves. Thus, the constitution of teaching identity occurs through the perception of self, of others, and with others, and this plurality experienced in existence is also reflected in the pluralism in which the teaching is practiced.

Author Biographies

Carla Natalina da Silva Fernandes, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto

Docente da Escola de Enfermagem do Departamento de Enfermagem Psiquiátrica da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.

Fernanda Bergamini Vicentine, Universidade de São Paulo

Fisioterapeuta, graduada em Fisioterapia pela Universidade de São Paulo. Mestre pelo Departamento Medicina Social da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.

Natália Michelato Silva, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto

Psicóloga. Mestre em Ciências pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.

Tassia Aparecida Martins Carvalho, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.

Nutricionista. Doutoranda no programa de Saúde na Comunidade da Faculdade de Medicina da Universidade de São de Ribeirão Preto.

Tainy Benassi Mundin, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.

Enfermeira. Aluna de Mestrado da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.

Maria Conceição Bernado de Mello Souza, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.

Docente da Escola de Enfermagem do Departamento de Enfermagem Psiquiátrica da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.

Fernanda Santos Nogueira Goes, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.

Docente da Escola de Enfermagem do Departamento de Enfermagem Psiquiátrica da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.

Marta Angélica Iossi Silva, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.

Docente da Escola de Enfermagem do Departamento de Enfermagem Psiquiátrica da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto.

Published

2017-05-12

Issue

Section

Academic Reflections