RESEARCH AND EXPERIENCE: LITERATURE THAT PULSATES THROUGH THE MOVEMENT OF WRITING

Authors

  • Carla Clauber da Silva Universidade da Região de Joinville
  • Silvia Sell Duarte Pillotto Universidade da Região de Joinville - Univille

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v17n3.p575-589

Keywords:

Research, Literature, Rehearse.

Abstract

This article investigates the absence of literature in academic writing in research, especially dissertations and theses. A silencing of literature is seen, as its use is perceived merely as poetic fragments in the form of epigraphs. This silencing is mainly due to language policies established for the registration and legitimation of knowledge production. The purpose of this article is to show that literature is a writing choice and an experience that affects the researcher and the research itself, as we read, write and live. Based on a qualitative approach, the article focuses on bibliographical reading, dialoging with authors/researchers that think of literature as experience. Thus, the appropriate writing and reading for this article translate into a rehearsed script, since it is not just a record of a constructed knowledge, but above all, an experience that crosses the research investigations. Based on the results of this investigative study, the aim is to strengthen the dialogue for other possibilities, including that of literature gaining more space in the language policies of the academic world, beyond its illustrative character, configuring its content as well. It is therefore understood that research in education, in its qualitative dimension, can also include other senses, meanings and experiences, for both the researcher and his/her interlocutors.

Author Biographies

Carla Clauber da Silva, Universidade da Região de Joinville

Possui graduação em Pedagogia pelo Associação Catarinense de Ensino(1990), especialização em Administração e Supervisão Escolar pela Universidade de Nova Iguaçu(1991), especialização em Clínica Psicopedagógica pelo Centro de Estudos Psicopedagógicos de Curitiba(1997), especialização em Formação na Tecnica de Grupo Operativo pelo Centro de Estudos Psicopedagógicos de Curitiba(2000), mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí(2003) e doutorado em Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas(2015). Atualmente é professora da Prefeitura Municipal de Joinville e da Universidade da Região de Joinville. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração Educacional. Atuando principalmente nos seguintes temas:experiência de si, ensaio, cartografia, formação, coordenador pedagógico

Silvia Sell Duarte Pillotto, Universidade da Região de Joinville - Univille

Pós-Doutora no Instituto Estudos da Criança - IEC na Universidade do MINHO - UMINHO, Braga/Portugal em 2007/2008. Doutora em Engenharia de Produção (Gestão da Qualidade) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2003); Mestre em Educação (Currículo) pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (1997) Especialista em Fundamentos Estéticos para a Arte na Educação pela Faculdade de Artes do Paraná (1992); Graduada em Educação Artística - Habilitação Artes Plásticas pela Universidade para o Desenvolvimento do Estado de Santa Catarina - UDESC (1983) Professora titular nos cursos de Artes Visuais e Pedagogia na Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE e no Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação; Pesquisadora e Coordenadora de Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação - NUPAE, possui experiência nas áreas de Artes, Gestão, Currículo, Avaliação; Infância e Arte/Educação. Avaliadora do INEP, atua nos seguintes níveis da educação: educação superior e pós-graduação. Autora de vários livros publicados, desenvolve formação continuada e consultoria nas áreas citadas.

Published

2017-07-05

Issue

Section

Articles