CURRICULAR GUIDELINES FOR TEACHER EDUCATION: VIEWS OF TEACHER EDUCATORS

Authors

  • Jane Mery Richter Voigt Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE
  • Marly Krüger de Pesce Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v18n1.p102-114

Keywords:

Teacher training education, Educational practices, Curricular Guidelines

Abstract

The aim of this article is to discuss how teacher educators who work with pedagogical subjects, understand the impacts of the guidelines for initial teacher education. Data for this research, which uses a qualitative approach, were collected through interviews with teacher educators working with degree courses. The data analysis took into account the National Guidelines (Brasil, 2002; 2015); and authors such as Tardif (2011), Imbernón (2011) and Dourado (2015). The results indicate that for the educators, different types of knowledge have common interfaces, and the relationship between the university and basic education is fundamental, as the school is recognized as a space of training. However, there was a silence in relation to aspects pointed out in the Guidelines, such as the education of the teacher as a researcher, which is essential for teaching performance and training, considering the demands and challenges of education.

Author Biographies

Jane Mery Richter Voigt, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Doutora em Educação, área de concentração Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP. Mestre em Educação na linha de pesquisa Educação Matemática pela Universidade Federal do Paraná-UFPR (2004). Licenciada em Matemática pela Fundação Educacional da Região de Joinville - FURJ (1991). Atualmente é professora titular da Universidade da Região de Joinville-UNIVILLE, atuando como professora permanente no Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação, em cursos de graduação e como pesquisadora e coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação - NUPAE. Tem experiência na área de ensino de Matemática na educação básica e no ensino superior, na coordenação pedagógica, na formação de professores e na pesquisa de temas como: currículo, práticas educativas, arte e educação, formação de professores e Educação Matemática.

Marly Krüger de Pesce, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Doutorado em Educação- Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo- PUC SP. Mestrado em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau. Licenciada em Letras pela Universidade da Região de Joinville. Possui experiência na Educação Básica. É professora titular do curso de Letras em disciplinas como Linguística Aplicada e Metodologia em Língua Estrangeira, Estágio e Análise do Discurso e professora colaboradora do mestrado de Educação da Univille. É coordenadora do subprojeto de Língua Portuguesa do Pibid/Univille e coordenadora da Unidade de Educação a Distância e do Centro de Inovação Pedagógica da Univille. Realiza pesquisas sobre formação e condições do trabalho docente, letramento, análise crítica do discurso, uso das tecnologias de informação e comunicação.

Published

2018-04-05