THE ROLE OF THE CATHOLIC REACTION IN THE DEVELOPMENT OF THE NATION IN THE TIMES OF CAPANEMA (1934-1945)

Authors

  • Celso João Carminati Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC; Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/FAED. Observatório de Práticas Escolares - OPE.
  • Aldemir Barbosa da Silva Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC; Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/FAED. Observatório de Práticas Educacionais - OPE.

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v19n1.p204-221

Keywords:

Catholic Reaction, Catholic Intellectuals, Jacques Maritain

Abstract

This article investigates the signs of the South American Catholic Reaction movement in the educational policy of Minister Gustavo Capanema (1934-1945), after a repositioning of intellectuals between the Catholic bodies and state apparata, in defense of the Catholic culture in the development of the nation. In the first part, it addresses the defense councils of Catholic pedagogy; in the second, it discusses the representation of Catholic intellectuals in the state apparata, such as the articulations in the national scenario among the Catholic higher institutions; Finally, in the third part, it presents the influence of the French intellectual Jacques Maritain between the productions of the Catholic magazine A Ordem, and the repercussion of integral humanism and Christian democracy around the engagement of Catholic militancy.

Author Biographies

Celso João Carminati, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC; Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/FAED. Observatório de Práticas Escolares - OPE.

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Docente associado da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Membro do Grupo de Pesquisa Obeservatório de Práticas Escolares - OPE. Pós-Doutor e Membro e pesquisador do Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa - Portugal.

Aldemir Barbosa da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC; Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/FAED. Observatório de Práticas Educacionais - OPE.

Doutorando em Educação na linha História e Historiografia da Educação - UDESC; Mestre em Educação - UDESC; Graduação em Filosofia - UNISUL.

Published

2019-08-22