BODY MACHINERY: EFFICIENCY AND AESTHETICS IN PARALYMPIC SPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v22n1.p28-44

Keywords:

Educación del cuerpo, Técnica, Tecnología, Deporte paralímpico, Sociedad Contemporánea

Abstract

he paper analyzes the constitution of sports bodies from the focus of a key pairing: that of ability-disability, and the possibility of aesthetic expression. The analysis looks at the results of a survey on the practice of wheelchair basketball. It considers the role of technology as a determinant of these practices, composing the subject and making what would be its nature (which can never be determined) a complement to the machine. If sport presupposes mastery of the body – or its production as the subject’s own mastery –, the machinery that is incorporated into it can produce an aesthetic expression that transcends the mastery often attributed to paralympism by the common sense: grotesque. The technical and tactical domain, linked to skill in handling the chair, can generate new aesthetic experiences that are unsuspected, because they are based on the disability that seeks to become ability. But this aesthetic, which is so necessary, comes at a cost in that reduces the body to an instrument. The paradox is not exclusive to Paralympic sport, but ultimately, it is what leads to the forms and uses of the sports body

Author Biographies

Danielle Torri, Universidade Federal do Paraná

Danielle Torri. Professora da Universidade Federal do Paraná. Possuo graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006) e mestrado e doutorado em Educação pela mesma universidade (2008/2019). Fui professora substituta da Universidade Federal de Santa Catarina ministrando aulas na Prática de Ensino de Educação Física Escolar na Educação Básica e na Educação Infantil e na Pedagogia. Tenho experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação, e Metodologia de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: indústria cultural, educação do corpo, educação escolar, educação física na educação infantil, escola de Frankfurt e Sociologia da Educação. 

 

Rodrigo Piriz, Departamento de Educación Física, Tiempo Libre y Ocio de la Universidad de la República

Rodrigo Píriz. Docente de la Unidad de Apoyo a la Extensión y del Departamento de Educación Física Tiempo Libre y Ocio del Instituto Superior de Educación Física de la Universidad de la República – Uruguay. Doctorando en el Programa de Posgrado en Educación de la Universidad Federal de Santa Catarina. Posee graduación en Educación Física por el Instituto Superior de Educación Física de la Universidad de la República – Uruguay y Maestría en Educación por la Universidad Federal de Santa Catarina. Tiene Experiencia en el área de Educación con énfasis en Sociología e Historia de la Educación y Educación del cuerpo.

Alexandre Vaz, Universidade Federal de Santa Catarina

Doctor por la Leibniz Universität Hannover, profesor de los Programas de Posgrado en Educación e Interdisciplinar en Ciencias Humanas de la Universidad Federal de Santa Catarina (UFSC). Investigador 1C CNPq. Coordinador del Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (UFSC/CNPq). 

 

Published

2022-05-24