Professional training: representations of teachers trained in service

Authors

  • Emmanuel Ribeiro Cunha Universidade do Estado do Pará
  • Pedro Franco de Sá Universidade do Estado do Pará
  • Maria do Perpétuo Socorro Cardoso da Silva Universidade do Estado do Pará
  • Luzia Maciel Cascaes Universidade da Amazônia - UNAMA

Keywords:

Teacher education. In-service training. Teaching degrees. Teacher performance.

Abstract

The paper presents the results of a descriptive study carried out with graduate teachers of teacher training course, who were trained in service. The study sought to answer the following research problem: how do teachers who completed the courses in Education, Languages and Mathematics of the UNAMA Special Program for Teaching Degrees during the period 2000-2002, evaluate their training? The theoretical framework is based on the ideas of Nóvoa (1992), Veiga (2002) and Ramalho, Nunez and Gauthier (2004) on teacher education, and of Tardif, Lessard and Lahaye (1991), Gauthier et al (1998) and Tardif (2000) on teachers’ knowledge. A questionnaire and interviews with a focal group were the main data collection tools used. The results indicate that unlike courses that have diffi culty giving teachers an adequate training, the courses offered by the Program in question were of high quality, despite the diffi culties inherent to in-service training.

Author Biographies

Emmanuel Ribeiro Cunha, Universidade do Estado do Pará

Professor do Departamento de Educação Especializada e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEPA; doutor em Educação; pesquisa na área de formação de professores

Pedro Franco de Sá, Universidade do Estado do Pará

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEPA. Professor Titular da UNAMA; doutor em Educação; pesquisa na área da Educação Matemática.

Maria do Perpétuo Socorro Cardoso da Silva, Universidade do Estado do Pará

Professora do Programa de Pós-Graduação da UEPA e professora titular da UNAMA; doutora em Linguística; pesquisa na área da Linguística

Luzia Maciel Cascaes, Universidade da Amazônia - UNAMA

Professora Titular da UNAMA. Mestre em Educação; pesquisa na área de Avaliação, Currículo e Formação de Professores.

Published

2011-07-16

Issue

Section

Articles