CYBER-INFANTS AND MULTITASKING BEHAVIOR: UNDERSTANDING POSSIBLE PRODUCTIONS OF CHILDREN AND TEACHERS

Authors

  • Rita de Cássia Grecco dos Santos Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande – IE/FURG
  • Rita Melânia WeblerBrand Centro de Ciências Humanas, Educação e Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – CCEL/UNIOESTE
  • Maristani Polidori Zamperetti Instituto de Artes e Design da Universidade Federal de Pelotas – IAD/UFPEL

Keywords:

Teachers’ Training. Children’s Culture. Technologies of Information and Communication in the Education.

Abstract

The text investigates the issue of collaborating in new ways of thinking, being and acting in these times of paradigmatic transition, signaling some of the main contemporary dilemmas in education, with particular emphasis on the necessary training of teachers for their knowledge and appropriation of new technologies in the educational and school processes. After outlining these dilemmas, it addresses some aspects of the dynamics of the infant (cyber-infants) and school culture (multitasking), and their impact on the training and action of the teachers, who are “digital immigrants”, in contrast to their students, who are “digital natives”. We demonstrate that despite the ruptures and discontinuities in the contemporary educational practices, these situations do not create a complete and immediate split with the conducts of production and reproduction of knowledge and practice in the schools and educational spaces.

Author Biographies

Rita de Cássia Grecco dos Santos, Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande – IE/FURG

Professora do Instituto de Educação da FURG e Pesquisadora vinculada ao Centro de Estudos e Investigações em História da Educação da UFPEL. Doutoranda em Educação – Filosofia e História da Educação pelo PPGE-FaE/UFPEL.

Rita Melânia WeblerBrand, Centro de Ciências Humanas, Educação e Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – CCEL/UNIOESTE

Professora de Fundamentos da Educação da UNIOESTE - Campus Marechal Cândido Rondon/PR e Pesquisadora vinculada ao Grupo de Pesquisa Processo de Trabalho Docente da FaE/UFPEL. Doutoranda em Educação – Formação Docente: Ensino, Aprendizagem e Conhecimento pelo PPGE-FaE/UFPEL.

Maristani Polidori Zamperetti, Instituto de Artes e Design da Universidade Federal de Pelotas – IAD/UFPEL

Professora de Fundamentos da Educação em Artes Visuais no IAD-UFPEL e Pesquisadora vinculada ao Grupo de Pesquisa Educação, Comunicação e Formação de Professores da FaE/UFPEL. Doutoranda em Educação, Formação Docente pelo PPGE-FaE/UFPEL.

Published

2012-04-16

Issue

Section

Articles