SOCIAL SPACE AND SCHOOL SPACE: INTERFACES AND CONTRADICTIONS IN THE CONTEXT OF NINE YEAR-ELEMENTARY EDUCATION

Authors

  • Antonia Almeida Silva Departamento de Educação, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
  • Leomárcia Oliveira Caffé Uzêda Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
  • Tamar Antunes de Almeida Centro de Estudos e de Documentação em Educação, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Keywords:

Elementary Education. School space. Social space.

Abstract

This article discusses the spaces designated for children entering nine-year Elementary Education established by law 11.274/2006. This analysis was the result of a study carried out in the period 2007 to 2010, involving thirteen public schools in Salvador and Feira de Santana - BA. It highlights the relationship between the school space and the social space, and was guided by two questions: how is the theme of the school dealt with in the debate on nine-year Elementary Education, and how does it interact with the social space occupied by six-year-old children? The results of the survey indicate that the school space has failed to break down the barriers of formality in the process of inclusion of six-year-old children in compulsory education, reiterating the close relationship between the social places and the educational spaces of the subjects involved in the educational process in question.

Author Biographies

Antonia Almeida Silva, Departamento de Educação, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP-SP), professora de Políticas Educacionais no Curso de Licenciatura em Pedagogia e no Mestrado Acadêmico em Educação da UEFS.

Leomárcia Oliveira Caffé Uzêda, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia(UFBa), Mestre em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (2007); Professora da Universidade Estadual de Feira de Santana

Tamar Antunes de Almeida, Centro de Estudos e de Documentação em Educação, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2010), professora da Rede Municipal de Salvador.

Published

2011-07-14

Issue

Section

Articles