EXPERIENCE, DIALOGUE AND QUESTIONING: TEACHER TRAINING AS PHILOSOPHICAL EXPERIENCE

Authors

  • Carmen Sanches Sampaio Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Tiago Ribeiro Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Igor Helal Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v13n3.p160-168

Keywords:

Teacher training. Experience. Questioning.

Abstract

This paper discusses the possibility of different investigative training processes based on the experiences lived and shared with a study and research group comprised of basic education and university teachers. The principles underlying this work are: solidarity, horizontality, otherness, equality and inclusion. In the discussion, experience, i.e. everyday practice, is understood as a source of philosophical experience and, as such, important to the process of teacher training.

Author Biographies

Carmen Sanches Sampaio, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Pós-Doutora em Educação pela Universidade de Buenos Aires (UBA) e Doutora em Educação pela Unicamp. Professora do PPGEdu/ UNIRIO e coordenadora o Grupo de Pesquisa: Práticas Educativas e Formação de Professores (GPPF) e da Rede de Formação Docente: Narrativas e Experiências (Rede Formad).

Tiago Ribeiro, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Estudante do PPGEdu/UNIRIO, com bolsa CAPES. Integrante do Grupo de Pesquisa: Práticas Educativas e Formação de Professores (GPPF) e da Rede de Formação Docente: Narrativas e Experiência (Rede Formad).

Igor Helal, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Estudante do PPGEdu/UNIRIO, com bolsa CAPES. Integrante do Grupo de Pesquisa: Práticas Educativas e Formação de Professores (GPPF) e da Rede de Formação Docente: Narrativas e Experiência (Rede Formad).

Published

2014-02-04

Issue

Section

Articles