RESILIENCE AND EDUCATION: THEORETICAL AND PRACTICAL CONTRIBUTIONS TO TEACHING

Authors

  • Carla da Conceição Lettnin Doutoranda em Educação/PUCRS – Bolsista PROBOLSA e PDSE/CAPES
  • Jamile Zacharias Rede Privada de Ensino de Porto Alegre
  • Aline Rocha Mendes PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO GRANDE DO SUL - Doutoranda
  • Karina Pacheco Dohms Doutoranda em Educação/PUCRS – Bolsista PROSUP/CAPES
  • Juan José Mouriño Mosquera Professor titular da Faculdade de Educação e de Letras da PUCRS
  • Claus Dieter Stobäus Professor titular da Faculdade de Educação da PUCRS e no Centro Universitário La Salle

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v14n2.p322-338

Keywords:

Teacher malaise, Resilience, Teacher wellbeing.

Abstract

This article analyzes theoretical and practical aspects of resilience in the area of education, and more specifically, in teaching, in order to gather information for further studies on the subject of teacher’s malaise/wellbeing, as well as enabling support for teachers. We chose a qualitative approach, using as a source of data works published in the CAPES and ANPED databases, in 2009. Our analysis revealed the following categories: Resilience, adolescence and school, Resilience and teacher’s knowledge, Resilience and sheltering institutions. We conclude that resilience has been understood as the subject’s capacity to overcome adversity in a positive way. It is therefore necessary in the educational environment, as it favors the promotion of the teacher’s mental and emotional health, enabling them to experience wellbeing in the profession, and creating a favorable teaching environment for students’ learning.

Author Biographies

Carla da Conceição Lettnin, Doutoranda em Educação/PUCRS – Bolsista PROBOLSA e PDSE/CAPES

Mestre em Educação Física/UFSC e Graduada em Educação Física/UFPel. Professora de Educação Física do CAp/UFRGS

Jamile Zacharias, Rede Privada de Ensino de Porto Alegre

Mestre em Educação/PUCRS – Bolsista CNPq, Especialista em Educação Inclusiva/PUCRS, Graduada em História e Pedagogia/PUCRS. Professora da Educação Infantil da Rede Privada de Ensino de Porto Alegre

Aline Rocha Mendes, PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO GRANDE DO SUL - Doutoranda

Mestre em Educação/PUCRS, Especialista em Gestão da Educação/PUCRS e Graduada em Ciências Biológicas/PUCRS. Professora e supervisora educacional da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre

Karina Pacheco Dohms, Doutoranda em Educação/PUCRS – Bolsista PROSUP/CAPES

Mestre em Educação/PUCRS, Especialista em Recreação, Lazer e Jogos Cooperativos/PUCRS e Graduada em Educação Física/ULBRA. Professora de Educação Física do Colégio Marista Assunção de Porto Alegre

Juan José Mouriño Mosquera, Professor titular da Faculdade de Educação e de Letras da PUCRS

Pós-Doutor em Psicologia/UAM (ES), Livre Docência em Psicologia da Educação/PUCRS, Doutor em Educação/UFRGS, Mestre em Educação/UFRGS, Graduado em Pedagogia/UFRGS e estudos complementares em Ciências Sociais. Professor titular da Faculdade de Educação e de Letras da PUCRS

Claus Dieter Stobäus, Professor titular da Faculdade de Educação da PUCRS e no Centro Universitário La Salle

Pós-Doutor em Psicologia/UAM (ES), Doutor em Educação/UFRGS, Mestre em Educação/UFRGS, Graduado em Medicina/UFCSPA. Professor titular da Faculdade de Educação da PUCRS e no Centro Universitário La Salle

Published

2014-07-16

Issue

Section

Articles