CONTEMPORARY VISUALITY AND EDUCATION: INTERACTION OF LANGUAGES AND READING

Authors

  • Analice Dutra Pillar Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v13n3.p178-185

Keywords:

Art Education. Reading. Cartoons. Childhood.

Abstract

The text deals with contemporary visuality, focusing on the interaction between the types of language used in television cartoons. The simultaneous use of different types of language characterizes this media product as a syncretic text, where images, words, and sounds interact so as to construct meaning. The discussion about hybrid texts uses semiotic theory, studies on the interpretation of cartoons, and contemporary debates on art education and on childhood as a basis, seeking to contribute towards education, and in particular, the reading of images.

Author Biography

Analice Dutra Pillar, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Artes pela Universidade de São Paulo (USP/ Brasil). Pós-Doutorado em Artes pela Universidad Complutense de Madrid (UCM-Espanha). Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na área de ensino de artes visuais. Pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq- Brasil). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação e Arte (GEARTE/CNPq). Associada da Internacional Society of Education through Art (INSEA) e da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas (ANPAP-Brasil). Organizou e publicou vários artigos e livros. Participa do Conselho Editorial da International Journal of Education through Art.

Published

2014-02-04

Issue

Section

Articles