GRAPHIC HUMOR AND ENVIRONMENTAL EDUCATION: HUMOR AND CREATIVITY IN PEDAGOGICAL PRACTICES WITH CHILDREN

Authors

  • Wagner Valente dos Passos Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Elisabeth Brandão Schmidt Universidade Federal do Rio Grande - FURG

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v14n1.p203-219

Keywords:

Environmental Education, Graphic humor, Pedagogical practices.

Abstract

This paper is derived from a Master’s thesis entitled “ Humor Gráfico: linguagem e crítica para uma Educação Ambiental sem fronteiras” (Graphic Humor: language and criticism for an Environmental Education without frontiers). The object of research was the 1ª Mostra Internacional de Humor sobre Educação Ambiental (First International Exhibition of Humor on Environmental Education) carried out during the V Colóquio de Pesquisadores em Educação Ambiental da Região Sul do Brasil (V Colloquim of Researchers in Environmental Education in the South Region of Brazil - V CPEASUL) and the IV Encontro e Diálogos com a Educação Ambiental (IV Meeting and Dialogs with Environmental Education - IV EDEA). Both events were organized by the Post-graduate Program in Environmental Education of the Universidade Federal do Rio Grande, located in Rio Grande, RS, Brazil, in 2012. This paper deals with the interface between graphic humor and Environmental Education, through the use of cartoons shown in the event, and also through the work of cartoonists Edgar Vasques and Renato Canini, as examples of how satirical caricatures, cartoons, comic strips and comic books can trigger reflection and the aesthetic production of drawings in order to potentialize the child’s relationship with the environment. In this process, the child’s creative capacity and other ways of thinking, understanding and interacting with the realities of the world will be activated.

Author Biographies

Wagner Valente dos Passos, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Educação Ambiental na Universidade Federal do Rio Grande - FURG. É especialista em Comércio Exterior e Gestão Portuária, graduado em Ciências Contábeis e em Administração. Desenhista, atua na área de ilustração, quadrinhos e animação. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Elisabeth Brandão Schmidt, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Educação. Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande – FURG, atua nos Programas de Pós-Graduação em Educação Ambiental; Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências – associação ampla UFRGS/FURG/UFSM e no Programa de Pós-graduação em Educação.

Published

2014-06-06

Issue

Section

Articles